Monialaisten oppimisryhmien pedagoginen kehittäminen
Hahtola, Immo; Kettula, Jan; Laakso, Sirpa; Paajanen, Ilkka (2011)
Hahtola, Immo
Kettula, Jan
Laakso, Sirpa
Paajanen, Ilkka
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814351
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011110814351
Tiivistelmä
Perusopetuksen puitteissa opitaan oman ammattialan tietous ja luodaan oman ammattialan osaamisen varmuus. Työelämän projekteissa toimitaan hyvin usein eri aloja edustavien ammattilaisten muodostamissa toimintaympäristöissä. Tällöin korostuvat erilaiset sosiaaliset valmiudet ja kyky toimia osana suurempaa monialaista ryhmää. Monialaisissa oppimisryhmissä voidaan simuloida työelämäprojektien monialaista toimintaympäristöä. Näin opiskelijoille tarjotaan paremmat valmiudet työelämästarttia varten.
Tämä kehittämishanke lähti liikkeelle Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rakennustekniikan koulutusohjelman muutamien opettajien toteuttamista monialaisista oppimisprojekteista. Nämä projektit ja Saimaan ammattikorkeakoulun vastaavat projektit otettiin tähän työhön pilottiprojekteiksi. Pilottiprojektit ja niistä kerätty palaute on esitelty tässä kehittämishankeraportissa.
Kehittämishankkeessa on tarkasteltu monialaisia oppimisryhmäprojekteja niin työelämäkontekstissa kuin pedagogisessa viitekehyksessä. Näin syntyi teoreettinen pohja ja tausta kehittämishankkeelle. Pedagogisteoreettiselta tarkastelukannalta monialaisten oppimisprojektien viitekehykseen sopii erityisesti sosiokonstruktivismi ja John Deweyn oppimisnäkemykset.
Projektien kehittämisosiossa tarkasteltiin monialaisten oppimisprojektien eri vaiheita, toteumaa, vaativuustaso- ja ryhmämäärittelyä, arviointia, opiskelijan reflektointia ja oppimisympäristökysymyksiä, mutta myös projektien pedagogisteoreettisia mahdollisuuksia sekä projektien pedagogishallinnollisia aspekteja. Prosessin kehittämisosiossa on tuotu esille tärkeimpiä huomioitavia näkökantoja ja projektien tarjoamia mahdollisuuksia, mutta myös esille tulevia haasteita. Projektit vaativat niin opettajilta, opiskelijoilta kuin organisaatioilta enemmän kuin perusopetusryhmäajattelumalli. Monialaiset oppimisprojektit tarjoavat kaikille osapuolille mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen.
Tämä kehittämishanke lähti liikkeelle Kymenlaakson ammattikorkeakoulun rakennustekniikan koulutusohjelman muutamien opettajien toteuttamista monialaisista oppimisprojekteista. Nämä projektit ja Saimaan ammattikorkeakoulun vastaavat projektit otettiin tähän työhön pilottiprojekteiksi. Pilottiprojektit ja niistä kerätty palaute on esitelty tässä kehittämishankeraportissa.
Kehittämishankkeessa on tarkasteltu monialaisia oppimisryhmäprojekteja niin työelämäkontekstissa kuin pedagogisessa viitekehyksessä. Näin syntyi teoreettinen pohja ja tausta kehittämishankkeelle. Pedagogisteoreettiselta tarkastelukannalta monialaisten oppimisprojektien viitekehykseen sopii erityisesti sosiokonstruktivismi ja John Deweyn oppimisnäkemykset.
Projektien kehittämisosiossa tarkasteltiin monialaisten oppimisprojektien eri vaiheita, toteumaa, vaativuustaso- ja ryhmämäärittelyä, arviointia, opiskelijan reflektointia ja oppimisympäristökysymyksiä, mutta myös projektien pedagogisteoreettisia mahdollisuuksia sekä projektien pedagogishallinnollisia aspekteja. Prosessin kehittämisosiossa on tuotu esille tärkeimpiä huomioitavia näkökantoja ja projektien tarjoamia mahdollisuuksia, mutta myös esille tulevia haasteita. Projektit vaativat niin opettajilta, opiskelijoilta kuin organisaatioilta enemmän kuin perusopetusryhmäajattelumalli. Monialaiset oppimisprojektit tarjoavat kaikille osapuolille mahdollisuuden jatkuvaan oppimiseen ja kehittymiseen.