Prosessien mallintaminen ja mittaaminen kuljetysyrityksessä
Ahlgren, Juha-Matti (2020)
Ahlgren, Juha-Matti
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072919611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020072919611
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehitystyön kohteena oli kohdeyrityksen yksi ydinprosessi. Kohdeyritys ei ollut vielä ottanut käyttöön prosessiajattelua. Tämän työn tarkoituksena oli tuoda tietoisuutta prosessiajattelusta sekä mallintaa yksi kohdeyrityksen ydinprosessi sekä asettaa tälle mittaristo. Kohdeyrityksen ydinprosessin toiminta kartoitettiin työ-pajassa käytyjen keskusteluiden pohjalta. Tämän jälkeen valittu case-prosessi mallinnet-tiin valittuja työkaluja ja metodeja käyttäen. Mallinnetulle case-prosessille luotiin mitta-risto mahdollistamaan case-prosessin toiminnan kehittäminen tulevaisuudessa.
Työn teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista sekä sen käsitteitä. Osuudessa esi-tellään jatkuvan kehittämisen malleja ja niihin liittyviä työkaluja. Työhön pyrittiin valitsemaan paras mahdollinen malli case-prosessin mallintamista silmällä pitäen. Case-prosessin mallintamisessa käytettiin kolmea eri työkalua, jotka olivat SIPOC-diagrammi, prosessikortti ja prosessin kulun kuvaus. Prosessille asetettu mittaristo muodostui neljästä eri mittarista, jotka olivat on time in full, asiakastyytyväisyys, reklamaatiot ja selvitystyö sekä toimituskuittausten siirtyminen järjestelmään ajallaan.
Työn tuloksena yksi kohdeyrityksen ydinprosesseista mallinnettiin ja sille asetettiin mittaristo. Työn on tarkoituksena toimia mallina yrityksen muiden ydin- ja tukiprosessien mallintamiselle. Kohdeyrityksen johdon ajatuksena on tulevaisuudessa sertifioida toimintansa ISO 9001-standardin mukaiseksi. Myös tästä syystä prosessiajattelun käyttäminen ja sisäistäminen yrityksen toiminnassa ja päätöksenteossa on siis tärkeässä osassa. The subject of this research and development work was one of the core processes of the target company. The target company had not yet adopted process thinking. The purpose of this work was to bring awareness of process thinking and to model one of the core processes of the target company and to set a metric for it. The operation of the target company's core process was mapped based on discussions in the workshop. The select-ed case process was then modeled using the selected tools and methods. A process metrics was created for the modeled case process to enable the development of the op-eration of the case process in the future.
The theoretical part of the thesis deals with process management and its concepts. The section presents continuous development models and related tools. The work aimed to select the best possible model to model the case process. Three different tools were used to model the case process, which was the SIPOC diagram, the process card, and the process flow description. The metrics set for the process consisted of four different metrics, which were on time in full, customer satisfaction, complaints and inquiries, and the delivery of delivery receipts to the system on time.
As a result of the work, one of the target company's core processes was modeled and a set of indicators was set for it. The purpose of this work is to serve as a model for mod-eling other core and support processes of a company. The idea of the target company's management is to certify its operations by the ISO 9001 standard in the future. For this reason, too, the use and internalization of process thinking in the company's operations and decision-making is therefore an important part.
Työn teoriaosuudessa käsitellään prosessijohtamista sekä sen käsitteitä. Osuudessa esi-tellään jatkuvan kehittämisen malleja ja niihin liittyviä työkaluja. Työhön pyrittiin valitsemaan paras mahdollinen malli case-prosessin mallintamista silmällä pitäen. Case-prosessin mallintamisessa käytettiin kolmea eri työkalua, jotka olivat SIPOC-diagrammi, prosessikortti ja prosessin kulun kuvaus. Prosessille asetettu mittaristo muodostui neljästä eri mittarista, jotka olivat on time in full, asiakastyytyväisyys, reklamaatiot ja selvitystyö sekä toimituskuittausten siirtyminen järjestelmään ajallaan.
Työn tuloksena yksi kohdeyrityksen ydinprosesseista mallinnettiin ja sille asetettiin mittaristo. Työn on tarkoituksena toimia mallina yrityksen muiden ydin- ja tukiprosessien mallintamiselle. Kohdeyrityksen johdon ajatuksena on tulevaisuudessa sertifioida toimintansa ISO 9001-standardin mukaiseksi. Myös tästä syystä prosessiajattelun käyttäminen ja sisäistäminen yrityksen toiminnassa ja päätöksenteossa on siis tärkeässä osassa.
The theoretical part of the thesis deals with process management and its concepts. The section presents continuous development models and related tools. The work aimed to select the best possible model to model the case process. Three different tools were used to model the case process, which was the SIPOC diagram, the process card, and the process flow description. The metrics set for the process consisted of four different metrics, which were on time in full, customer satisfaction, complaints and inquiries, and the delivery of delivery receipts to the system on time.
As a result of the work, one of the target company's core processes was modeled and a set of indicators was set for it. The purpose of this work is to serve as a model for mod-eling other core and support processes of a company. The idea of the target company's management is to certify its operations by the ISO 9001 standard in the future. For this reason, too, the use and internalization of process thinking in the company's operations and decision-making is therefore an important part.