Positiivisen työntekijäkokemuksen kehittäminen johtamisen näkökulmasta Lapin matkailuyrityksissä
Penttilä, Oona (2020)
Penttilä, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720212
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020090720212
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli positiivisen työntekijäkokemuksen kehittäminen johtamisen näkökulmasta Lapin matkailuyrityksissä. Tehtävänä oli selvittää, minkälaisilla keinoilla, taidoilla ja käytännöillä esimiehet voivat tuottaa positiivisia työntekijäkokemuksia ja tavoitteena oli tuottaa tietoa matkailualan esimiestyön käytännöistä. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Tarkastelussa matkailualan työntekijäkokemus -hanke (ELY-keskus/ESR/Vipuvoimaa EU:lta). Hankkeen kehittämistavoitteena on Lapin matkailuyritysten valmiuksien vahvistaminen johtamisprosessien uudistamiseen sekä työhyvinvoinnin, työntekijöiden motivaation ja sitoutumisen tukeminen.
Opinnäytetyö noudatti tutkimuksellisen kehittämistyön pääpiirteitä ja se toteutettiin laadullisena. Työntekijäkokemusta käsittelevä tietoperusta pohjautui pääosin kirjallisuuteen sekä asiantuntijablogeihin. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin matkailutyön piirteitä, esimiestyötä ja esimiehen toimintatapoja. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja kehittämismenetelmänä ideointia.
Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea Lapin matkailuyrityksissä työskentelevää esimiestä. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin, analysoitiin ja tulkittiin. Opinnäytetyön lopputuotoksena ideoitiin esimieshaastattelujen sekä muun tietoperustan pohjalta positiivisen työntekijäkokemuksen johtamisen ohjeistus matkailualan yritysten esimiehille.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todettiin, että positiivisen työntekijäkokemuksen kehittäminen on Lapin matkailuyrityksissä ajankohtainen ja tärkeä aihe. Sesonkipainotteisessa ja ajoittain kiireisessä matkailutyössä hyvän työntekijäkokemuksen tekijöiksi esimiestyön näkökulmasta nousivat erityisesti työntekijöiden jaksamisen tukeminen ja heidän hyvinvointiinsa panostaminen.
Opinnäytetyö noudatti tutkimuksellisen kehittämistyön pääpiirteitä ja se toteutettiin laadullisena. Työntekijäkokemusta käsittelevä tietoperusta pohjautui pääosin kirjallisuuteen sekä asiantuntijablogeihin. Lisäksi opinnäytetyön tietoperustassa käsiteltiin matkailutyön piirteitä, esimiestyötä ja esimiehen toimintatapoja. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastatteluja ja kehittämismenetelmänä ideointia.
Opinnäytetyössä haastateltiin kolmea Lapin matkailuyrityksissä työskentelevää esimiestä. Haastattelujen jälkeen aineistot litteroitiin, analysoitiin ja tulkittiin. Opinnäytetyön lopputuotoksena ideoitiin esimieshaastattelujen sekä muun tietoperustan pohjalta positiivisen työntekijäkokemuksen johtamisen ohjeistus matkailualan yritysten esimiehille.
Opinnäytetyön johtopäätöksinä todettiin, että positiivisen työntekijäkokemuksen kehittäminen on Lapin matkailuyrityksissä ajankohtainen ja tärkeä aihe. Sesonkipainotteisessa ja ajoittain kiireisessä matkailutyössä hyvän työntekijäkokemuksen tekijöiksi esimiestyön näkökulmasta nousivat erityisesti työntekijöiden jaksamisen tukeminen ja heidän hyvinvointiinsa panostaminen.