Viestintä perhekeskus kehittämisen tukena
Illi-Lampio, Mirva (2020)
Illi-Lampio, Mirva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020091720527
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä kuvataan perhekeskuksen kehittämistä viestinnän keinoin. Perhekeskus kehittämisen tueksi kehitetään viestintäsuunnitelma. Suunnitelman avulla tuetaan vaikuttavaa viestintää ja perhekeskus toimintamallin käyttöönottoa maakuntaan.
Perhekeskus tuottaa lapsiperheille varhaisen tuen palveluita ja kokoaa jo olemassa olevia palveluita helpommin saataville. Perhekeskus on toisaalta kuvaus ja koonti lapsiperhepalveluista. Perhekeskus on verkostomainen työtapa toteuttaa varhaisen tuen palveluita 212 000 asukkaan maakunnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisia toimintatutkimuksen elementtejä noudattaen, yhdistämällä teoria, tutkimus ja käytäntö. Tutkimuksessa toteutettiin kysely perhekeskustoimijoille. Tutkimusaineistona käytettiin Lape-muutosohjelman (Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma) aikana kerättyä asiakasaineistoa liittyen uusien palveluiden kehittämiseen. Toimintatutkimuksessa kehittäminen toteutettiin yhteiskehittämisen periaatteella.
Keskeisintä tuloksien tarkastelussa oli se, että viestinnällä vaikuttaminen perhekeskus kehittämisessä on tärkeää. Viestinnällä on suuri rooli asenne- ja kulttuurimuutoksen aikaansaamisessa. Viestintä kuuluu kaikille perhekeskustoimijoille ja sen edistäminen omalla toimialueella on esimies ja johtamistyön tehtävä. Tuloksista voidaan myös todeta tärkeitä seikkoja kuten dialogisuuden merkitys ja sen ylläpitäminen arkityössä ja tiedon jakaminen työntekijöille.
Viestintäsuunnitelma on tukemassa perhekeskuskehittämistä ja se on otettu käyttöön toimijoiden arkityöhön tukemaan viestinnän toteutumista. Viestinnästä vastuut on sovittu toimijoiden kesken ja viestintään on kehitetty uusia viestintäkanavia suunnitelmallisesti.
Perhekeskus tuottaa lapsiperheille varhaisen tuen palveluita ja kokoaa jo olemassa olevia palveluita helpommin saataville. Perhekeskus on toisaalta kuvaus ja koonti lapsiperhepalveluista. Perhekeskus on verkostomainen työtapa toteuttaa varhaisen tuen palveluita 212 000 asukkaan maakunnassa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisia toimintatutkimuksen elementtejä noudattaen, yhdistämällä teoria, tutkimus ja käytäntö. Tutkimuksessa toteutettiin kysely perhekeskustoimijoille. Tutkimusaineistona käytettiin Lape-muutosohjelman (Lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelma) aikana kerättyä asiakasaineistoa liittyen uusien palveluiden kehittämiseen. Toimintatutkimuksessa kehittäminen toteutettiin yhteiskehittämisen periaatteella.
Keskeisintä tuloksien tarkastelussa oli se, että viestinnällä vaikuttaminen perhekeskus kehittämisessä on tärkeää. Viestinnällä on suuri rooli asenne- ja kulttuurimuutoksen aikaansaamisessa. Viestintä kuuluu kaikille perhekeskustoimijoille ja sen edistäminen omalla toimialueella on esimies ja johtamistyön tehtävä. Tuloksista voidaan myös todeta tärkeitä seikkoja kuten dialogisuuden merkitys ja sen ylläpitäminen arkityössä ja tiedon jakaminen työntekijöille.
Viestintäsuunnitelma on tukemassa perhekeskuskehittämistä ja se on otettu käyttöön toimijoiden arkityöhön tukemaan viestinnän toteutumista. Viestinnästä vastuut on sovittu toimijoiden kesken ja viestintään on kehitetty uusia viestintäkanavia suunnitelmallisesti.