Collective Intelligence on Product Creation
Paakkunainen, Mikko (2011)
Paakkunainen, Mikko
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414521
Tiivistelmä
Yritykset kokevat nykyisin kilpailua monilla alueilla, johon globalisaatio ja internetin vallankumous tuovat lisämausteen. Pysyäkseen parhaana tai parantaakseen asemiaan yritysten pitää parantaa toimintaansa useilla osa-alueilla. Tässä tutkimuksessa tutkittiin miten iso yritys, joka tekee tietotyötä, voisi hyödyntää paremmin tai tehokkaammin yksittäisten työntekijöidensä tietämystä. Tämä tutkimus tehtiin Nokia Oyj:lle. Tutkimuksen tavoite oli parantaa tuotekehitys prosessia, siten että mahdolliset uhat jotka vaarantaisivat tuotteiden markkinoille tuloa voitaisiin tunnistaa ajoissa ja ratkaista ne. Toisaalta tavoite oli auttaa tuotekehitys projekteja ja päätöksentekijöitä. Sekä luoda ketterä prosessi, jonka avulla voitaisiin tunnistaa mahdolliset uhat jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä sekä reagoida näihin mahdollisiin uhkiin riittävän nopeasti. Tämä tutkimus nojautuu internetin nykyisiin WEB 2.0 ominaisuuksiin, sekä kollektiivisen älykkyyden hyödyntämiseen tuotekehitys prosessissa.
Tämä tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimus tehtiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aikakausilehtiä, sanomalehtiä, Internetiä. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin tehtaiden tuotannollistamistiimin vetäjiä eri tehtailta. He ovat avainasemassa, koska riskit joita esiintyy tuotannon aloittamisvaiheessa realisoituvat tehtailla. Tämän vuoksi heidän mielipiteensä ovat tärkeitä ottaen huomioon tavoitteen, joka oli uusien tuotteiden tuotannollistamisvaiheen tehostaminen.
WEB 2.0 tai kollektiivinen älykkyys sinällään eivät ole täysin uusia asioita. Uutta tai ainakin harvemmin tutkittua oli kollektiivisen älykkyyden hyödyntäminen sisäisesti yrityksessä tarkoituksena ennakoida yksittäisten tuotteiden menestystä tehtaiden kannalta ja valjastaa kaikkien työntekijöiden tietämys poikkiorganisationaalisesti. Tulokset joihin päädyttiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tutkimalla sekä työntekijöitä haastattelemalla osittavat että kollektiivista älykkyyttä hyödyntämällä tuotekehitys prosessissa voidaan selvittää ja vaikuttaa tuotteen kypsyysasteeseen sekä nopeuttaa asioiden korjaamista. Lisäksi tämän avulla voidaan nostaa haasteita esiin aiempaa nopeammin. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä että kollektiivisen älykkyyden hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa tuo lisäarvoa prosessiin ja sitä tulisi hyödyntää subjektiivisena mittarina yhdessä olemassa olevan tuotekehitys prosessin kanssa.
Tämä tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena. Tutkimus tehtiin tutkimalla aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, aikakausilehtiä, sanomalehtiä, Internetiä. Lisäksi tutkimuksessa haastateltiin tehtaiden tuotannollistamistiimin vetäjiä eri tehtailta. He ovat avainasemassa, koska riskit joita esiintyy tuotannon aloittamisvaiheessa realisoituvat tehtailla. Tämän vuoksi heidän mielipiteensä ovat tärkeitä ottaen huomioon tavoitteen, joka oli uusien tuotteiden tuotannollistamisvaiheen tehostaminen.
WEB 2.0 tai kollektiivinen älykkyys sinällään eivät ole täysin uusia asioita. Uutta tai ainakin harvemmin tutkittua oli kollektiivisen älykkyyden hyödyntäminen sisäisesti yrityksessä tarkoituksena ennakoida yksittäisten tuotteiden menestystä tehtaiden kannalta ja valjastaa kaikkien työntekijöiden tietämys poikkiorganisationaalisesti. Tulokset joihin päädyttiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta tutkimalla sekä työntekijöitä haastattelemalla osittavat että kollektiivista älykkyyttä hyödyntämällä tuotekehitys prosessissa voidaan selvittää ja vaikuttaa tuotteen kypsyysasteeseen sekä nopeuttaa asioiden korjaamista. Lisäksi tämän avulla voidaan nostaa haasteita esiin aiempaa nopeammin. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä että kollektiivisen älykkyyden hyödyntäminen tuotekehitysprosessissa tuo lisäarvoa prosessiin ja sitä tulisi hyödyntää subjektiivisena mittarina yhdessä olemassa olevan tuotekehitys prosessin kanssa.