Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Millt tavalls saadais raumlaisekkin käyttämä sähkössi terveyspalvlui? : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Ketonen, Tuija; Laiho, Ruut (2020)
Ketonen, Tuija
Laiho, Ruut
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020100821183
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistäviä ja estäviä tekijöitä, sekä kuvata sairaanhoitajan roolia asiakkaan ohjaamisessa sähköisiin terveyspalveluihin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa näyttöön perustuvaa tietoa sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistävistä ja estävistä tekijöistä, sekä sairaanhoitajan roolista asiakkaan ohjaamisessa sähköisiin terveyspalveluihin. Tavoitteena oli, että Rauman kaupungin terveyspalvelut voi hyödyntää tämän kirjallisuuskatsauksen tuloksia sairaanhoitajien sähköisten terveyspalvelujen ohjausosaamisen kehittämiseen. Opinnäytetyön tilaajana on ollut Rauman kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan terveyspalvelut.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksia haettiin Samk Finna-, Medic-, Melinda-, PubMed- ja Cinahl-tietokannoista vuosilta 2015–2020. Hakua täydennettiin vielä manuaalisella haulla toukokuussa 2020. Lopulliseen analyysiin valikoitui yhteensä kahdeksan tieteellistä tutkimusta, kuusi suomalaista tutkimusta, yksi ruotsalainen ja yksi yhdysvaltalainen tutkimus. Katsaukseen valittu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Katsauksen perusteella sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistäviä asiakkaaseen liittyviä tekijöitä ovat koettu osaaminen, myönteinen asenne ja omahoidon toteutuminen. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistäviä sairaanhoitajaan liittyviä tekijöitä ovat koettu osaaminen, myönteinen asenne, hyödyt omalle työlle ja käyttöönoton onnistuminen. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöä estäviä tekijöitä ovat osaamisen tai motivaation puute, puutteellinen ohjaus ja koetut esteet sähköisten palvelujen saatavuudessa, laadussa tai luotettavuudessa. Sairaanhoitajan rooleja asiakkaan ohjaamisessa sähköisiin terveyspalveluihin ovat eHealth osaaja, asiakaspalvelija ja kannustaja. The purpose of this thesis was to find out the factors that promote and prevent the use of e-health services and to describe the role of the nurse in referring the client to e-health services. The aim of the thesis was to produce evidence-based information on the factors that promote and prevent the use of e-health services as well as the role of the nurse in referring the client to e-health services. The aim was that the health care services of the city of Rauma can utilize the results of this literary review to develop the guidance skills of nurses in electronic health services. The client of the thesis has been the health care services of the city of Rauma.
The thesis was carried out as a descriptive literary review. Researches were searched from Samk Finna, Medic, Melinda, PubMed and Cinahl databases for 2015-2020. The search was supplemented further with a manual search in May 2020. A total of eight scientific researches were selected for the final analysis: six Finnish researches, one Swedish research and one American research. The material which was selected for the review was analyzed using data driven content analysis.
Based on the review, factors related to the customer that promote the use of e-health services include perceived competence, a positive attitude and the implementation of self-care. Nurse-related factors that promote the use of e-health services include perceived competence, a positive attitude, benefits for own work and successful implementation. Factors hindering the use of e-health services include lack of competence or motivation, lack of guidance and perceived barriers to the availability, quality or reliability of e-services. The nurse’s roles in referring the client to e-health services are the e-health expert, the customer service person and the motivator.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Tutkimuksia haettiin Samk Finna-, Medic-, Melinda-, PubMed- ja Cinahl-tietokannoista vuosilta 2015–2020. Hakua täydennettiin vielä manuaalisella haulla toukokuussa 2020. Lopulliseen analyysiin valikoitui yhteensä kahdeksan tieteellistä tutkimusta, kuusi suomalaista tutkimusta, yksi ruotsalainen ja yksi yhdysvaltalainen tutkimus. Katsaukseen valittu aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Katsauksen perusteella sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistäviä asiakkaaseen liittyviä tekijöitä ovat koettu osaaminen, myönteinen asenne ja omahoidon toteutuminen. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöä edistäviä sairaanhoitajaan liittyviä tekijöitä ovat koettu osaaminen, myönteinen asenne, hyödyt omalle työlle ja käyttöönoton onnistuminen. Sähköisten terveyspalvelujen käyttöä estäviä tekijöitä ovat osaamisen tai motivaation puute, puutteellinen ohjaus ja koetut esteet sähköisten palvelujen saatavuudessa, laadussa tai luotettavuudessa. Sairaanhoitajan rooleja asiakkaan ohjaamisessa sähköisiin terveyspalveluihin ovat eHealth osaaja, asiakaspalvelija ja kannustaja.
The thesis was carried out as a descriptive literary review. Researches were searched from Samk Finna, Medic, Melinda, PubMed and Cinahl databases for 2015-2020. The search was supplemented further with a manual search in May 2020. A total of eight scientific researches were selected for the final analysis: six Finnish researches, one Swedish research and one American research. The material which was selected for the review was analyzed using data driven content analysis.
Based on the review, factors related to the customer that promote the use of e-health services include perceived competence, a positive attitude and the implementation of self-care. Nurse-related factors that promote the use of e-health services include perceived competence, a positive attitude, benefits for own work and successful implementation. Factors hindering the use of e-health services include lack of competence or motivation, lack of guidance and perceived barriers to the availability, quality or reliability of e-services. The nurse’s roles in referring the client to e-health services are the e-health expert, the customer service person and the motivator.