Markkinoinnin ja tiedottamisen kehittäminen - Teatteri Telakka
Haajanen, Paula (2011)
Haajanen, Paula
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414505
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111414505
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on tamperelainen Teatteri Telakka. Teatteri Telakan ohjelmisto on taiteellisesti korkeatasoista, marginaaliseksikin luokiteltavaa, ammattilaisten tekemää teatteritaidetta. Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa Teatteri Telakan markkinointia ja tiedotusta sekä tuottaa Teatteri Telakan käyttöön kirjallinen markkinointi- ja tiedotussuunnitelma, jota teatterilla ei tässä mittakaavassa ole aiemmin ollut.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin Teatteri Telakan Radio Vapaa Tampere -näytelmän asiakkaille keväällä 2011. Asiakaskyselyn tuloksia vertailtiin Teatteri Telakalla vuonna 2010 kerättyihin asiakaskyselyihin. Tuloksien analyysin pohjalta voitiin tehdä päätelmiä Teatteri Telakan asiakasprofiilista sekä markkinoinnin onnistuvuudesta.
Asiakaskyselyn perusteella Teatteri Telakan asiakaskunta koostuu nuorista työssäkäyvistä aikuisista ja opiskelijoista. Katsojakunnassa naisia on selkeästi suurin osa. Asiakkaat saavat tietoa Teatteri Telakasta ja sen ohjelmistosta pääasiassa sanomalehtien ja Internetin tapahtumakalentereista, Teatteri Telakan Internet-sivuilta, lehtiartikkeleista ja -arvosteluista sekä erityisesti ystävien kautta.
Uusia markkinointi- ja tiedotustoimenpiteitä ideoitiin myös ideariihessä teatterin tuottajan kanssa Radio Vapaa Tampere -näytelmää ajatellen. Ideat järkeistettiin ja otettiin käyttöön Radio Vapaa Tampereen markkinoinnissa keväästä 2011 alkaen.
Markkinointi- ja tiedotussuunnitelma on tarkoitettu Teatteri Telakalle markkinoinnin ja tiedotuksen ohjekirjaksi tulevaisuudessa hyödynnettäväksi ja tarpeen mukaan täydennettäväksi. Työ voi antaa myös muille teattereille ideoita ja motivaatiota oman markkinoinnin ja tiedottamisen kehittämiseksi ja tätä kautta edesauttaa ammattialan kehitystä.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin Teatteri Telakan Radio Vapaa Tampere -näytelmän asiakkaille keväällä 2011. Asiakaskyselyn tuloksia vertailtiin Teatteri Telakalla vuonna 2010 kerättyihin asiakaskyselyihin. Tuloksien analyysin pohjalta voitiin tehdä päätelmiä Teatteri Telakan asiakasprofiilista sekä markkinoinnin onnistuvuudesta.
Asiakaskyselyn perusteella Teatteri Telakan asiakaskunta koostuu nuorista työssäkäyvistä aikuisista ja opiskelijoista. Katsojakunnassa naisia on selkeästi suurin osa. Asiakkaat saavat tietoa Teatteri Telakasta ja sen ohjelmistosta pääasiassa sanomalehtien ja Internetin tapahtumakalentereista, Teatteri Telakan Internet-sivuilta, lehtiartikkeleista ja -arvosteluista sekä erityisesti ystävien kautta.
Uusia markkinointi- ja tiedotustoimenpiteitä ideoitiin myös ideariihessä teatterin tuottajan kanssa Radio Vapaa Tampere -näytelmää ajatellen. Ideat järkeistettiin ja otettiin käyttöön Radio Vapaa Tampereen markkinoinnissa keväästä 2011 alkaen.
Markkinointi- ja tiedotussuunnitelma on tarkoitettu Teatteri Telakalle markkinoinnin ja tiedotuksen ohjekirjaksi tulevaisuudessa hyödynnettäväksi ja tarpeen mukaan täydennettäväksi. Työ voi antaa myös muille teattereille ideoita ja motivaatiota oman markkinoinnin ja tiedottamisen kehittämiseksi ja tätä kautta edesauttaa ammattialan kehitystä.