Taloushallinnon opetussuunnitelman kehittäminen
Lempiäinen, Jani (2011)
Lempiäinen, Jani
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514573
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514573
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli kehittää Kymenlaakson ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetussuunnitelmaa enemmän työelämälähtöiseksi. Tutkimusongelmaa lähdettiin ratkaisemaan haastattelujen avulla. Lisäksi vertailtiin ammattikorkeakoulujen taloushallinnon opetussuunnitelmia ja selvitettiin taloushallinnon työpaikkojen osaamisvaatimuksia.
Haastatteluja tehtiin kolme ja ne suoritettiin yrityksiin, joissa taloushallinnolla on merkittävä asema. Haastattelukysymyksillä selvitettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetussuunnitelman vahvuuksia ja heikkouksia. Opetussuunnitelmien vertailuilla saatiin selville, miten Kymenlaakson ammattikorkeakoulu sijoittuu taloushallinnon kurssien määrässä muihin kouluihin verrattuna.
Haastattelujen avulla saatiin selville tärkeimpiä taloushallinnon osa-alueita, joita ovat muun muassa kirjanpito ja kustannuslaskenta. Taloushallinnon kursseja ei Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa ole niin paljon kuin monessa muussa koulussa, mutta opetussuunnitelma on kuitenkin monipuolinen, ja se tarjoaa tasapuolisesti opiskeltavaa jokaisesta liiketalouden osa-alueesta.
Haastatteluja tehtiin kolme ja ne suoritettiin yrityksiin, joissa taloushallinnolla on merkittävä asema. Haastattelukysymyksillä selvitettiin Kymenlaakson ammattikorkeakoulun taloushallinnon opetussuunnitelman vahvuuksia ja heikkouksia. Opetussuunnitelmien vertailuilla saatiin selville, miten Kymenlaakson ammattikorkeakoulu sijoittuu taloushallinnon kurssien määrässä muihin kouluihin verrattuna.
Haastattelujen avulla saatiin selville tärkeimpiä taloushallinnon osa-alueita, joita ovat muun muassa kirjanpito ja kustannuslaskenta. Taloushallinnon kursseja ei Kymenlaakson ammattikorkeakoulussa ole niin paljon kuin monessa muussa koulussa, mutta opetussuunnitelma on kuitenkin monipuolinen, ja se tarjoaa tasapuolisesti opiskeltavaa jokaisesta liiketalouden osa-alueesta.