Tekoäly Unityssä
Luoto, Juho (2020)
Luoto, Juho
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082519857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020082519857
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tekoälyn käyttäminen Unityssä. Tavoitteina opinnäytetyössä oli tutustua tekoälyyn ja reitinhakualgoritmeihin. Tämän jälkeen piti Unity-pelimoottorilla luoda demonstraatiosovellus, joka käyttäisi Unityn NavMesh-työkaluja kahdella pelikentällä olevalla hahmolla, jotka leikkivät hippaa keskenään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi tekoälyä ja sen käyttökohteita, jonka jälkeen kerrotaan enemmän suosituimmista reitinhakualgoritmeista ja niiden käyttökohteista. Viimeisenä teoriaosuudessa käsitellään Unity-pelimoottoria ja sen ominaisuuksia.
Opinnäytetyötä valmistaessa todettiin, että Unityn valmiita NavMesh-ominaisuuksia käyttämällä on yksinkertaista ja helppoa saada tekoälyhahmo liikkumaan pelikentällä antamalla sille vain pisteitä kartalla, joihin se pyrkii liikkumaan. Todettiin myös, että Unityssä olisi huomattavasti hankalampaa lähteä rakentamaan tekoälyjärjestelmää, joka käyttäisi jotakin muuta tapaa reitinhaussa, eikä syitä olla käyttämättä NavMeshiä tullut mieleen.
Alkuperäisiin tavoitteisiin päästiin ja demonstraatiosovellus toimii halutulla tavalla. Kumpikin tekoälyllisistä hahmoista käyttäytyi roolinsa mukaan, eikä ylitsepääsemättö-miin esteisiin törmätty.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään lyhyesti läpi tekoälyä ja sen käyttökohteita, jonka jälkeen kerrotaan enemmän suosituimmista reitinhakualgoritmeista ja niiden käyttökohteista. Viimeisenä teoriaosuudessa käsitellään Unity-pelimoottoria ja sen ominaisuuksia.
Opinnäytetyötä valmistaessa todettiin, että Unityn valmiita NavMesh-ominaisuuksia käyttämällä on yksinkertaista ja helppoa saada tekoälyhahmo liikkumaan pelikentällä antamalla sille vain pisteitä kartalla, joihin se pyrkii liikkumaan. Todettiin myös, että Unityssä olisi huomattavasti hankalampaa lähteä rakentamaan tekoälyjärjestelmää, joka käyttäisi jotakin muuta tapaa reitinhaussa, eikä syitä olla käyttämättä NavMeshiä tullut mieleen.
Alkuperäisiin tavoitteisiin päästiin ja demonstraatiosovellus toimii halutulla tavalla. Kumpikin tekoälyllisistä hahmoista käyttäytyi roolinsa mukaan, eikä ylitsepääsemättö-miin esteisiin törmätty.