Vastuullisuus vaateliikkeessä
Palani, Hawzhin (2020)
Palani, Hawzhin
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102021471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee vastuullisuuden tietoisuutta ja tärkeyttä Zara-vaateliikkeessä. Aluksi käydään läpi yrityksen pääpiirteitä ja kuvataan sitä, millainen yritys Zara on. Teoriaosuudessa kerrotaan vastuullisuudesta, vastuullisuuden toteuttamisesta ja sen eri osa-aluista yleisesti. Näin saadaan käsitys siitä, miten tärkeäksi työntekijät kokevat vastuullisuuden.
Tutkimusosuuden tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus otetaan huomioon Turun Zarassa ja miten vastuullisuus näkyy työpaikalla työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitetaan, miten vastuullisuutta voitaisiin paremmin huomioida. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistoa on kerätty 13 kyselylomakkeen kautta. Jokainen kysymys käydään erikseen läpi.
Vastuullisuus on joillekin vielä vieras asia. Kuluttajat tekevät usein ostopäätöksen tuotteen ulkonäön ja hinnan perusteella. Tämän takia heidän on vaikea tehdä eettisesti oikeita ostopäätöksiä, jos työntekijä ei osaa hyvin neuvoa heitä. Sen vuoksi työntekijöiden erilaiset vastuullisuuskoulutukset olisivat hyvänä apuna. Suurilla yrityksillä on kuitenkin suurin vastuu omasta kestävän kehityksen tukemisesta ja vastuullisesta toiminnasta.
Työn tulokseksi saatiin, että jokainen työntekijä ei välttämättä tiedä tarkalleen, mitä vastuullisuus on ja mitä siihen kuuluu. Tämä johtuu siitä, ettei työpaikalla tarjota koulutusta yrityksen vastuullisuudesta, mikä johtunee muodin jatkuvasta muutoksesta. Tutkimustulokseksi saatiin se, että vastuullisuuskoulusta tarvitaan ainakin kerran vuodessa. This thesis deals with the awareness and the importance of corporate responsibility at the Zara store of Turku. Firstly, the main features of the company will be reviewed and Zara as a company will be described. The theoretical part explains the concept of responsibility, deals with its implementation and show cases how important employees perceive the idea of responsibility. This theory provides an idea of how important employees perceive corporate responsibility.
The objective of the research section is to discover how responsibility is taken into account in Zara and how responsibility is reflected within the workplace from the perspective of employees. The study identifies how responsibility could be better considered. The qualitative research data has been collected through 13 questionnaires. Each question separately.
Responsibility is still a strange concept to some. Consumers often make a purchase decision based on the appearance and the price of a product. Because of this, it is difficult for consumers to make ethically sound purchasing decisions if the employee does not know how to advise them well. To that end, different kinds of responsibility training for employees would be of great benefit. Nevertheless, large companies bear the greatest responsibility in supporting their own sustainable development and acting responsibly.
The outcome of the study is that not every employee may exactly know what responsibility is and what it entails. This is because the lack of corporate responsibility training with the work-place which is due to the constant change in fashion. The result of the research shows that corporate responsibility training is needed at least once a year.
Tutkimusosuuden tavoitteena on selvittää, miten vastuullisuus otetaan huomioon Turun Zarassa ja miten vastuullisuus näkyy työpaikalla työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitetaan, miten vastuullisuutta voitaisiin paremmin huomioida. Kvalitatiivisen tutkimuksen aineistoa on kerätty 13 kyselylomakkeen kautta. Jokainen kysymys käydään erikseen läpi.
Vastuullisuus on joillekin vielä vieras asia. Kuluttajat tekevät usein ostopäätöksen tuotteen ulkonäön ja hinnan perusteella. Tämän takia heidän on vaikea tehdä eettisesti oikeita ostopäätöksiä, jos työntekijä ei osaa hyvin neuvoa heitä. Sen vuoksi työntekijöiden erilaiset vastuullisuuskoulutukset olisivat hyvänä apuna. Suurilla yrityksillä on kuitenkin suurin vastuu omasta kestävän kehityksen tukemisesta ja vastuullisesta toiminnasta.
Työn tulokseksi saatiin, että jokainen työntekijä ei välttämättä tiedä tarkalleen, mitä vastuullisuus on ja mitä siihen kuuluu. Tämä johtuu siitä, ettei työpaikalla tarjota koulutusta yrityksen vastuullisuudesta, mikä johtunee muodin jatkuvasta muutoksesta. Tutkimustulokseksi saatiin se, että vastuullisuuskoulusta tarvitaan ainakin kerran vuodessa.
The objective of the research section is to discover how responsibility is taken into account in Zara and how responsibility is reflected within the workplace from the perspective of employees. The study identifies how responsibility could be better considered. The qualitative research data has been collected through 13 questionnaires. Each question separately.
Responsibility is still a strange concept to some. Consumers often make a purchase decision based on the appearance and the price of a product. Because of this, it is difficult for consumers to make ethically sound purchasing decisions if the employee does not know how to advise them well. To that end, different kinds of responsibility training for employees would be of great benefit. Nevertheless, large companies bear the greatest responsibility in supporting their own sustainable development and acting responsibly.
The outcome of the study is that not every employee may exactly know what responsibility is and what it entails. This is because the lack of corporate responsibility training with the work-place which is due to the constant change in fashion. The result of the research shows that corporate responsibility training is needed at least once a year.