Olemassa olevien tuottajien sitoutuneisuuteen liittyvät tekijät sekä uusien tuottajien kartoittaminen Lähiruokapuoti Lempiin
Kenttälä, Liisa; Suominen, Heidi (2011)
Kenttälä, Liisa
Suominen, Heidi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514590
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää olemassa olevien tuottajien sitoutuneisuuteen liittyviä tekijöitä sekä kartoittaa uusia tuottajia Pirkanmaan alueelta Lähiruokapuoti Lempiin. Tämän työn toimeksiantaja on Tampereella sijaitseva Lähiruokapuoti Lempi. Lähi- ja luomuruoka on tällä hetkellä suosittua. Teoriatietoa haettiin lähiruoan tuotannosta, luomun viljelystä sekä näiden tuotteiden myyntiin liittyvistä tekijöistä. Lisäksi tutustuttiin teemahaastattelun toteuttamiseen. Teoriaosaa ei ole kirjoitettu toimeksiantajaa ajatellen, vaan tätä opinnäytetyötä varten. Teoriaosa tukee tekijöiden omaa oppimista aiheesta.
Lähi- ja luomuruoantuottajien haastatteluista saatiin hyviä tuloksia toimeksiantajan hyödyksi. Tuotteiden toimitussopimusten tekemistä ei pidetty tärkeänä. Siitä huolimatta asiakkuudet Lempin kanssa olivat säilyneet puodin avaamisesta lähtien. Hinnoittelu ja logistiikka eivät nousseet tärkeimmiksi asioiksi jälleenmyyntikanavaa valitessa, vaan tuottajan ja kauppiaan välinen arvostus sitäkin tärkeämmäksi. Tuloksissa todettiin yhteistyön ja samanlaisen arvomaailman olevan merkittävä tekijä asiakkuudessa. Uusia tuottajia löydettiin monista eri tuotantosuunnista ja yhteydenotot Lempiin lisääntyivät.
Lähi- ja luomuruoan kysyntä tulee kasvamaan jatkossa. Lempi voi hyödyntää haastatteluista saatuja tuloksia uusien tuottajien sitouttamiseen.
Lähi- ja luomuruoantuottajien haastatteluista saatiin hyviä tuloksia toimeksiantajan hyödyksi. Tuotteiden toimitussopimusten tekemistä ei pidetty tärkeänä. Siitä huolimatta asiakkuudet Lempin kanssa olivat säilyneet puodin avaamisesta lähtien. Hinnoittelu ja logistiikka eivät nousseet tärkeimmiksi asioiksi jälleenmyyntikanavaa valitessa, vaan tuottajan ja kauppiaan välinen arvostus sitäkin tärkeämmäksi. Tuloksissa todettiin yhteistyön ja samanlaisen arvomaailman olevan merkittävä tekijä asiakkuudessa. Uusia tuottajia löydettiin monista eri tuotantosuunnista ja yhteydenotot Lempiin lisääntyivät.
Lähi- ja luomuruoan kysyntä tulee kasvamaan jatkossa. Lempi voi hyödyntää haastatteluista saatuja tuloksia uusien tuottajien sitouttamiseen.