Röntgenhoitajan valmiudet kohdata työssään muistisairas potilas
Pekkarinen, Jarna; Kinnunen, Aapo (2020)
Pekkarinen, Jarna
Kinnunen, Aapo
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321563
Tiivistelmä
Muistisairaat ovat tulevaisuudessa jatkuvasti kasvava ja merkittävä potilasryhmä Suomessa. Muistisairauksia diagnosoidaan paljon erilaisin kuvantamistutkimuksin, joten röntgenhoitajat tulevat kohtaamaan muistisairaita työssään jo tässä vaiheessa sekä hyvin mahdollisesti myös sairauden edetessä. Muistisairaiden hyvän kohtaamisen ja potilas- ja työturvallisuuden pohjaksi terveydenhuollossa on paljon teoriatietoa ja suositeltuja ohjeistuksia. Teorian pohjalta tiedetään miten muistisairaat tulisi kohdata, mitä muistisairauksista tulisi tietää, mitkä ohjaamisen keinot ovat muistisairaille erityisen toimivia ja millaisia ennakkovalmistautumisia kuvantamiseen on tarpeen tehdä esimerkiksi ajankäytöllä, lääkityksillä ja apuvälinein.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kyselytutkimuksella kahden yliopistosairaalan isotooppi- ja radiologisilla osastoilla työskentelevien röntgenhoitajien valmiuksia kohdata muistisairas potilas. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää röntgenhoitajien asenteita muistisairaita potilaita kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkimuksen tilaajille muistisairaan potilaan palvelujen laadun kehittämiseen radiologisissa tutkimuksissa. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä olivat Tampereen ja Oulun yliopistollisten keskussairaaloiden kuvantamiskeskukset.Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä ja siihen vastasi 71 röntgenhoitajaa.
Röntgenhoitajien vastausten perusteella muistisairauksista on jonkinverran tietämättömyyttä ja lisää täsmäkoulutusta toivottiin työpaikoille. Puutetta oli yleisissä tiedoissa muistisairauksista, sen oireista ja ohjaamisen keinoista. Röntgenhoitajilla oli epävarmuuden tunnetta omista taidoistaan ja rajallisesti mahdollisuuksia lisätä kohtaamisen laatua työssään. Puutetta koettiin muistisairaille täsmällisistä ohjaamisen keinoista. Koulutusvaiheesta juuri kukaan ei katsonut saaneensa riittävästi tietoa muistisairauksista työelämätarpeisiin.
Jatkossa röntgenhoitajan koulutukseen voisi sisällyttää nykyistä enemmän tietoa muistisairauksista. Näin lisättäisiin tulevien rtg-hoitajien valmiuksia ymmärtää ja kohdata muistisairauspotilaita, joiden määrä on alati kasvava. Myös täsmäkoulutuksen sisältöä ja toteutusta työelämään voisi kehittää.
Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kyselytutkimuksella kahden yliopistosairaalan isotooppi- ja radiologisilla osastoilla työskentelevien röntgenhoitajien valmiuksia kohdata muistisairas potilas. Lisäksi tutkimuksessa haluttiin selvittää röntgenhoitajien asenteita muistisairaita potilaita kohtaan. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa tutkimuksen tilaajille muistisairaan potilaan palvelujen laadun kehittämiseen radiologisissa tutkimuksissa. Yhteistyökumppaneina opinnäytetyössä olivat Tampereen ja Oulun yliopistollisten keskussairaaloiden kuvantamiskeskukset.Tutkimus toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä ja siihen vastasi 71 röntgenhoitajaa.
Röntgenhoitajien vastausten perusteella muistisairauksista on jonkinverran tietämättömyyttä ja lisää täsmäkoulutusta toivottiin työpaikoille. Puutetta oli yleisissä tiedoissa muistisairauksista, sen oireista ja ohjaamisen keinoista. Röntgenhoitajilla oli epävarmuuden tunnetta omista taidoistaan ja rajallisesti mahdollisuuksia lisätä kohtaamisen laatua työssään. Puutetta koettiin muistisairaille täsmällisistä ohjaamisen keinoista. Koulutusvaiheesta juuri kukaan ei katsonut saaneensa riittävästi tietoa muistisairauksista työelämätarpeisiin.
Jatkossa röntgenhoitajan koulutukseen voisi sisällyttää nykyistä enemmän tietoa muistisairauksista. Näin lisättäisiin tulevien rtg-hoitajien valmiuksia ymmärtää ja kohdata muistisairauspotilaita, joiden määrä on alati kasvava. Myös täsmäkoulutuksen sisältöä ja toteutusta työelämään voisi kehittää.