SATTUMA VAI OSUMA - Asiakaskokemus osana ammatillisen koulutuksen työelämässäoppimista
Moilanen, Miia; Ranta, Anna (2020)
Moilanen, Miia
Ranta, Anna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102321591
Tiivistelmä
Vuoden 2018 alussa voimaan tullut lakiuudistus muutti ammatillisen koulutuksen rahoitusta ja toimintaa historiallisella tavalla. Ammatillisen koulutuksen uudistuessa työelämässäoppimisesta tuli yksi toiminnan keskeinen elementti ja samalla työpaikkojen merkitys yhteistyökumppanina kasvoi merkittävästi. Työelämässäoppimisen lisääntyessä myös asiakaskokemus sai uudenlaisen merkityksen koulutuksen järjestäjien toiminnassa ja ajattelutavoissa. Lisäksi siitä tuli yksi talouden mittari. Tämän myötä nousi tarve tutkia kuinka työelämän edustajat kokevat työelämässäoppimisen palveluna ja millainen asiakaskokemus toimeksiantajan toiminnasta syntyy työelämän suuntaan. Lähestymistapa opinnäytetyössä on laadullinen tapaustutkimus, jonka avulla haettiin lisää ymmärrystä tutkittavasta ilmiöstä. Tutkimustehtäväksi muodostui asiakaskokemuksen muodostuminen työelämässäoppimisen palveluprosessissa ja sen ymmärryksen jalkauttaminen henkilöstölle Savon ammattiopistossa.