RITVA-tietokanta: Kartoitus työntekijöiden näkemyksistä ja käyttäjäkokemuksista
Asikainen, Sami (2020)
Asikainen, Sami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020102621662
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä syvennyttiin toimeksiantajan eli Kansallisen audiovisuaalisen instituutin (KAVI) radio- ja televisioarkiston (RTVA) työntekijöiden näkemyksiin RITVAtietokannasta sekä sen eri osa-alueista. Tarkoituksena oli samalla saada tietoa siitä, miten käyttäjät suhtautuvat kyseiseen palveluun ja kuinka tietoisia he ovat siitä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää, ja se koostui kahdesta osasta. Näistä ensimmäinen keskittyi RTVA:n työntekijöiden näkemyksiin Ritvasta, ja se toteutettiin kesällä 2019 teemahaastattelujen muodossa. Jälkimmäinen vastaavasti painotti enemmän käyttäjänäkökulmaa, jota havainnollistettiin kyselytutkimuksesta saaduilla tiedoilla. Kysely oli avoinna Ritvassa 9.3.– 10.8.2020, ja sen lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 27. Saadut vastaukset analysoitiin vielä kertaalleen Webropolin työkalulla, minkä jälkeen ne koottiin kuvioiksi ja taulukoiksi Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelman avulla.
Ritva osoittautui ainutlaatuiseksi tietokannaksi. Työntekijät ja käyttäjät olivat pääosin tyytyväisiä tietokantaan, mutta nostivat myös esiin tiettyjä osa-alueita, joiden kehittäminen edistäisi esimerkiksi sivuston käytettävyyttä sekä ohjelmien katselua ja kuuntelua. Avainsanat
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista menetelmää, ja se koostui kahdesta osasta. Näistä ensimmäinen keskittyi RTVA:n työntekijöiden näkemyksiin Ritvasta, ja se toteutettiin kesällä 2019 teemahaastattelujen muodossa. Jälkimmäinen vastaavasti painotti enemmän käyttäjänäkökulmaa, jota havainnollistettiin kyselytutkimuksesta saaduilla tiedoilla. Kysely oli avoinna Ritvassa 9.3.– 10.8.2020, ja sen lopulliseksi vastaajamääräksi tuli 27. Saadut vastaukset analysoitiin vielä kertaalleen Webropolin työkalulla, minkä jälkeen ne koottiin kuvioiksi ja taulukoiksi Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelman avulla.
Ritva osoittautui ainutlaatuiseksi tietokannaksi. Työntekijät ja käyttäjät olivat pääosin tyytyväisiä tietokantaan, mutta nostivat myös esiin tiettyjä osa-alueita, joiden kehittäminen edistäisi esimerkiksi sivuston käytettävyyttä sekä ohjelmien katselua ja kuuntelua. Avainsanat