Ryteiköstä lasten leikkipaikaksi : Luontokasvatuksen monipuolistaminen päiväkodissa
Rantanen, Emma; Lehto, Maiju (2011)
Rantanen, Emma
Lehto, Maiju
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614615
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614615
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja suunnitella lapsille sopivaa toimintaa Hämeenlinnalaisen päiväkodin uutta kotaympäristöä hyödyntäen. Toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on luontoon liittyvä opas päiväkodin luontokasvatuksen tueksi. Tutkimuksen tavoitteina oli selvittää, mitä lapsi tykkää tehdä luonnossa, kuinka osallistaa lapset oppaan sisällön suunnitteluun ja kuinka kotaympäristö saataisiin nivottua päivähoidon arkeen.
Työn teoreettiset lähtökohdat koostuivat luontokasvatuksen, varhaiskasvatuksen sekä kestävän kehityksen ja osallisuuden teorioista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sillä pyrittiin selvittämään osallistujien näkemyksiä luonnossa toimimisesta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua haastattelua ja kyselylomaketta. Aineiston analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyössä saatiin tuloksia siitä, että lapset tykkäävät tutkia eläimiä, leikkiä luonnonmateriaaleilla ja rakentaa majoja luonnossa. Lapset saatiin osallistettua oppaan sisällön suunnitteluun haastattelun avulla. Henkilöstölle järjestetyn kyselyn vastauksista saatiin monia käytännön ideoita, joilla kotaympäristö saataisiin nivottua päivähoidon arkeen.
Työn teoreettiset lähtökohdat koostuivat luontokasvatuksen, varhaiskasvatuksen sekä kestävän kehityksen ja osallisuuden teorioista. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja sillä pyrittiin selvittämään osallistujien näkemyksiä luonnossa toimimisesta. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia, puolistrukturoitua haastattelua ja kyselylomaketta. Aineiston analysointimenetelmänä toimi aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Opinnäytetyössä saatiin tuloksia siitä, että lapset tykkäävät tutkia eläimiä, leikkiä luonnonmateriaaleilla ja rakentaa majoja luonnossa. Lapset saatiin osallistettua oppaan sisällön suunnitteluun haastattelun avulla. Henkilöstölle järjestetyn kyselyn vastauksista saatiin monia käytännön ideoita, joilla kotaympäristö saataisiin nivottua päivähoidon arkeen.