Voisiko tätä tehdä ihan elääkseen : Tarvekartoitus uraa aloittavan kuvataiteilijan ammattikäytäntöoppaalle
Pajarinen, Miia (2011)
Pajarinen, Miia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111514596
Tiivistelmä
Nuoren taiteilijan siirtyminen taideopiskelijasta vapaaksi, ammattia harjoittavaksi kuvataiteilijaksi ei tapahdu välttämättä kivuttomasti. Suomalainen kuvataidekoulutus valmistaa taiteilijoita työelämään, mutta huolimatta oppilaitosten panostuksesta ammattikäytäntöjen opetukseen nuoret uraansa aloittelevat taiteilijat ovat usein suuren haasteen edessä valmistuessaan taideoppilaitoksesta. Mitä ammattikäytäntöjä kuvataiteilijan tulisi hallita, jotta tämä kykenisi harjoittamaan ammattiaan?
Taidekeskus Salmelan tilaama opinnäytetyö selvittää kuinka paljon ja millaista opetusta taideoppilaitoksissa annetaan ammatillisista aiheista ja miten nuoret taideopiskelijat näkevät ammatinharjoittamiseen liittyvien aiheiden merkityksen uralleen.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus osoittaa, että nuoret kuvataiteilijat kokevat ammattikäytäntöjen hallitsemisen tärkeänä. Vuonna 2011 valmistuville kuvataideopiskelijoille lähetetty sähköinen kysely ja tehdyt haastattelut osoittavat että kuvataidekoulutus ei tällä hetkellä vastaa nuorten kuvataiteilijoiden toiveita ammattikäytäntöjen opetuksen suhteen. Koulutusta työelämään liittyvistä asioista toivottaisiin opetussuunnitelmiin lisää ja opetusta aiheista tulisi saada koko taideopintojen ajan.
Kuvataideopintojen aikana saadun opetuksen lisäksi kaivataan lisää uusia tietolähteitä kuvataiteilijan ammattikäytännöistä. Nykyiset tietolähteet eivät kykene tarjoamaan riittävän selkeää ammatillista apua kuvataiteilijan ammatissa eteen tuleviin käytännön kysymyksiin. Kirjallisen ammattikäytäntöoppaan tarve ja merkitys uraa aloitteleville taiteilijoille ja ammattialalle olisi siis suuri.
Taidekeskus Salmelan tilaama opinnäytetyö selvittää kuinka paljon ja millaista opetusta taideoppilaitoksissa annetaan ammatillisista aiheista ja miten nuoret taideopiskelijat näkevät ammatinharjoittamiseen liittyvien aiheiden merkityksen uralleen.
Opinnäytetyötä varten tehty tutkimus osoittaa, että nuoret kuvataiteilijat kokevat ammattikäytäntöjen hallitsemisen tärkeänä. Vuonna 2011 valmistuville kuvataideopiskelijoille lähetetty sähköinen kysely ja tehdyt haastattelut osoittavat että kuvataidekoulutus ei tällä hetkellä vastaa nuorten kuvataiteilijoiden toiveita ammattikäytäntöjen opetuksen suhteen. Koulutusta työelämään liittyvistä asioista toivottaisiin opetussuunnitelmiin lisää ja opetusta aiheista tulisi saada koko taideopintojen ajan.
Kuvataideopintojen aikana saadun opetuksen lisäksi kaivataan lisää uusia tietolähteitä kuvataiteilijan ammattikäytännöistä. Nykyiset tietolähteet eivät kykene tarjoamaan riittävän selkeää ammatillista apua kuvataiteilijan ammatissa eteen tuleviin käytännön kysymyksiin. Kirjallisen ammattikäytäntöoppaan tarve ja merkitys uraa aloitteleville taiteilijoille ja ammattialalle olisi siis suuri.