Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen hoitajien näkökulmasta
Lohi, Saila; Holappa, Tea (2011)
Lohi, Saila
Holappa, Tea
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714701
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus oli kuvata varhaisen vuorovaikutuksen tukemisen toteutumista hoitajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisätä hoitohenkilökunnan tietoutta osaamisestaan varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa. Tutkimus oli laadullinen ja aineisto kerättiin nauhoitettujen teemahaastattelujen avulla. Haastateltavina oli yhteensä viisi hoitajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyy-simenetelmällä.
Tutkimustulosten mukaan varhaisen vuorovaikutuksen tukemista toteutettiin hyvin eri tavoin. Jokainen hoitaja tuki omien valmiuksiensa mukaan. Tukemisen toteutumiseen vaikutti tutkimustulosten mukaan hoitajan vuorovaikutusosaaminen, kumppanuusosaaminen, tunneosaaminen ja jaettu asian-tuntijuus. Vuorovaikutusosaaminen sisälsi vuorovaikutustaidot ja kumppanuusosaaminen hoitajan ammattitaitoon kuuluvia asioita. Tunneosaaminen kuvasi taas intuition merkitystä varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa ja jaettu asiantuntijuus korosti keskustelevan työyhteisön merkitystä. Tut-kimustulosten mukaan tunneosaamisen merkitys varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa korostui erityisesti. Tunneosaamisella tarkoitettiin ennakointia, rohkeaa puuttumista epäilyttäviin asioihin, tilannetajua, hienovaraista lähestymistä ja ennakkoluulotonta työtapaa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella hoitajat voivat kehittää tukemisen taitoja, jolloin varhainen vuo-rovaikutus tulisi paremmin huomioiduksi käytännön hoitotyössä. Lisäksi potilaat ja perheet hyötyvät saamalla laadukkaampaa ohjausta.
Tutkimustulosten mukaan varhaisen vuorovaikutuksen tukemista toteutettiin hyvin eri tavoin. Jokainen hoitaja tuki omien valmiuksiensa mukaan. Tukemisen toteutumiseen vaikutti tutkimustulosten mukaan hoitajan vuorovaikutusosaaminen, kumppanuusosaaminen, tunneosaaminen ja jaettu asian-tuntijuus. Vuorovaikutusosaaminen sisälsi vuorovaikutustaidot ja kumppanuusosaaminen hoitajan ammattitaitoon kuuluvia asioita. Tunneosaaminen kuvasi taas intuition merkitystä varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa ja jaettu asiantuntijuus korosti keskustelevan työyhteisön merkitystä. Tut-kimustulosten mukaan tunneosaamisen merkitys varhaisen vuorovaikutuksen tukemisessa korostui erityisesti. Tunneosaamisella tarkoitettiin ennakointia, rohkeaa puuttumista epäilyttäviin asioihin, tilannetajua, hienovaraista lähestymistä ja ennakkoluulotonta työtapaa.
Saatujen tutkimustulosten perusteella hoitajat voivat kehittää tukemisen taitoja, jolloin varhainen vuo-rovaikutus tulisi paremmin huomioiduksi käytännön hoitotyössä. Lisäksi potilaat ja perheet hyötyvät saamalla laadukkaampaa ohjausta.