Taloyhtiöiden asukkaiden sähköisten palvelujen kehittäminen
Koivisto, Niko (2020)
Koivisto, Niko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111022480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää varauskalenterin hallintajärjestelmä ja käyttöliittymä Festum Softwaren Hausvise isännöintisovellukseen, sekä Hausvise asukasportaaliin.
Varauskalenteriosion tarkoituksena on sähköistää sekä helpottaa taloyhtiön asukkaiden taikka osakkaiden varausten tekemistä, esimerkiksi pesutuvasta vuoron varaaminen. Sähköisen asioinnin merkitys on noussut taloyhtiöissä viimeisinä vuosina roimasti, ja taloyhtiöt kaipaavat teknologian kehityksen myötä uusia palveluja asukkaille.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle tutkimalla muita sähköisiä varausjärjestelmiä sekä niiden toimintaa. Näistä pyrittiin ottamaan jonkinlaisia ideoita toteutettavaan varausjärjestelmään. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käydään hieman läpi varauskalenterin toteutuksessa käytettyjä tekniikoita. Sen jälkeen opinnäytetyössä siirrytään käsittelemään varauskalenterin hallintaliittymän toimintaa ja muita siihen liitännäisiä asioita.
Lopussa opinnäytetyössä käsitellään käyttöliittymien suunnittelun yleisiä hyviä periaatteita, varauskalenterin toimintaa sekä käyttöliittymän toteutusta Hausvisen asukasportaalissa. Yhteenvedossa käydään läpi mitä opinnäytetyössä opittiin, millainen opinnäytetyön lopputulos oli, varauskalenterin jatkokehitystä ja omia onnistumisia ja epäonnistumisia. The purpose of this thesis was to develop a booking management system and user inter-face for Festum Software’s Hausvise housing management application, as well to Hausvise resident portal.
Booking calendar is supposed to add electronic services and to help residents and shareholders of the housing associations bookings, for example, booking a reservation from the laundry room. The importance of electronic transactions in housing associa-tions has risen sharply in recent years, and with the development of technology, hous-ing associations need new services for residents.
The thesis started by studying other electronic booking systems and their operations. Of these, an attempt was made to take some ideas into the booking system to be imple-mented. After this, the thesis goes through a bit of the techniques used in the imple-mentation of the booking calendar. After that, the thesis goes on to view the operation of the booking calendar management interface and other related issues.
At the end of the thesis, the general good principles of user interface design, the opera-tion of the booking calendar and the implementation of the user interface in the Hausvise resident portal are discussed. The summary reviews what was learned in the making of this thesis, what the outcome of the thesis was, the further development of the booking calendar and one’s own successes and failures.
Varauskalenteriosion tarkoituksena on sähköistää sekä helpottaa taloyhtiön asukkaiden taikka osakkaiden varausten tekemistä, esimerkiksi pesutuvasta vuoron varaaminen. Sähköisen asioinnin merkitys on noussut taloyhtiöissä viimeisinä vuosina roimasti, ja taloyhtiöt kaipaavat teknologian kehityksen myötä uusia palveluja asukkaille.
Opinnäytetyössä lähdettiin liikkeelle tutkimalla muita sähköisiä varausjärjestelmiä sekä niiden toimintaa. Näistä pyrittiin ottamaan jonkinlaisia ideoita toteutettavaan varausjärjestelmään. Tämän jälkeen opinnäytetyössä käydään hieman läpi varauskalenterin toteutuksessa käytettyjä tekniikoita. Sen jälkeen opinnäytetyössä siirrytään käsittelemään varauskalenterin hallintaliittymän toimintaa ja muita siihen liitännäisiä asioita.
Lopussa opinnäytetyössä käsitellään käyttöliittymien suunnittelun yleisiä hyviä periaatteita, varauskalenterin toimintaa sekä käyttöliittymän toteutusta Hausvisen asukasportaalissa. Yhteenvedossa käydään läpi mitä opinnäytetyössä opittiin, millainen opinnäytetyön lopputulos oli, varauskalenterin jatkokehitystä ja omia onnistumisia ja epäonnistumisia.
Booking calendar is supposed to add electronic services and to help residents and shareholders of the housing associations bookings, for example, booking a reservation from the laundry room. The importance of electronic transactions in housing associa-tions has risen sharply in recent years, and with the development of technology, hous-ing associations need new services for residents.
The thesis started by studying other electronic booking systems and their operations. Of these, an attempt was made to take some ideas into the booking system to be imple-mented. After this, the thesis goes through a bit of the techniques used in the imple-mentation of the booking calendar. After that, the thesis goes on to view the operation of the booking calendar management interface and other related issues.
At the end of the thesis, the general good principles of user interface design, the opera-tion of the booking calendar and the implementation of the user interface in the Hausvise resident portal are discussed. The summary reviews what was learned in the making of this thesis, what the outcome of the thesis was, the further development of the booking calendar and one’s own successes and failures.