Herwood tuoteryhmä; tuotteiden ja brändin kehittäminen : Cafe Olohuone
Haapaneva-Hakamäki, Hanna (2011)
Haapaneva-Hakamäki, Hanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111714717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tuotekehitys ja brändin rakentaminen. Näkökulmana toimi Hervannan seurakunnan kahvilan, Cafe Olohuoneen, Herwood-tuoteryhmän kehittäminen. Cafe Olohuone sijaitsee Tampereella, Hervannassa ostoskeskus Duossa. Tuoteryhmään kuuluu tällä hetkellä Reilun Kaupan luomukahvi ja tee. Työn kirjoittaja teki syventävän harjoittelunsa aikana tuoteryhmän markkinointia ja tätä kautta sai toimeksiannon. Tavoitteena työssä oli kehittää kaksi uutta Herwood-tuotetta ja samalla syventyä tuoteryhmän sekä kahvilan brändin kehittämiseen. Ideoinnissa menetelmänä käytettiin asiakkaille kohdennettua ideakilpailua.
Työssä luotiin innovatiivinen aloite tuoteryhmän sekä brändin kehittämiselle. Työhön sisältyi käytännössä tehtävää suunnittelua sekä innovointia, teoriaa sekä empiirinen haastatteluosuus. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jonka avulla päästiin keräämään käytännön tietoa tuotekehityksestä ja brändistä työelämässä. Haastatteluja tehtiin kaksi ja näissä oli mukana yhteensä kolme henkilöä. Erityisesti työssä tarkkailtiin tuotteiden ja brändin rakentamista käytännössä niin, että toimeksiantajan näkökulma kulki mukana läpi työn.
Tavoitteet, jotka työlle asetettiin, täyttyivät. Tuotteet, jotka työn aikana kehitettiin, olivat Herwood-suklaa sekä Herwood-kassi. Cafe Olohuoneen kohdalla brändi rakentuu tulosten mukaan hyvien tuotteiden ja palvelun myötä. Erottautuminen on elinehto yritykselle ja tähän Herwood-tuoteryhmä sopii mainiosti. Työ toimii innovaation lähteenä tulevaisuuden tuotekehityksessä sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Tuoteryhmän ja kahvilan kehittämistä kannattaa jatkaa tulevaisuudessa ja etsiä uusia persoonallisia, myyviä tuotteita.
Työssä luotiin innovatiivinen aloite tuoteryhmän sekä brändin kehittämiselle. Työhön sisältyi käytännössä tehtävää suunnittelua sekä innovointia, teoriaa sekä empiirinen haastatteluosuus. Haastattelu toteutettiin teemahaastatteluna, jonka avulla päästiin keräämään käytännön tietoa tuotekehityksestä ja brändistä työelämässä. Haastatteluja tehtiin kaksi ja näissä oli mukana yhteensä kolme henkilöä. Erityisesti työssä tarkkailtiin tuotteiden ja brändin rakentamista käytännössä niin, että toimeksiantajan näkökulma kulki mukana läpi työn.
Tavoitteet, jotka työlle asetettiin, täyttyivät. Tuotteet, jotka työn aikana kehitettiin, olivat Herwood-suklaa sekä Herwood-kassi. Cafe Olohuoneen kohdalla brändi rakentuu tulosten mukaan hyvien tuotteiden ja palvelun myötä. Erottautuminen on elinehto yritykselle ja tähän Herwood-tuoteryhmä sopii mainiosti. Työ toimii innovaation lähteenä tulevaisuuden tuotekehityksessä sekä liiketoiminnan kehittämisessä. Tuoteryhmän ja kahvilan kehittämistä kannattaa jatkaa tulevaisuudessa ja etsiä uusia persoonallisia, myyviä tuotteita.