Pohjoisitalialaisen muotikaupan kuluttajan brandiasenteet
Lahti, Piia (2011)
Lahti, Piia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614663
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää kuinka pohjoisitalialaiset kuluttajat kokevat erilai-set vaatebrandien kannalta olennaiset tekijät. Aihe on ajankohtainen, sillä nykypäivän kan-sainvälisillä vaatetusmarkkinoilla erottuminen ja menestyminen vaativat vaatemerkeiltä pal-jon. Erityisesti onnistunut imagonrakennus ja brandays ovat tärkeitä myynnin edistäjiä usein vahvasti mielikuvilla pelaavassa muotibisneksessä.
Työn teoriaosuus jakaantuu sisällöltään brandeja ja vaatetusalaa, brandipääomaa, bran-dielementtejä sekä italialaista muotikaupan kuluttajaa käsitteleviin osiin. Tutkimusote oli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä oli sähköpostitse toteutettu kyselytutkimus Digium-ohjelmaa hyödyntäen. Kysely toteutettiin huhtikuun 2011 aikana. Se lähetettiin viidelletoista henkilölle, joista yhdeksän vastasi.
Kyselyssä kävi hyvin ilmi vaatemerkkien kokonaisvaltaisen brandayksen merkitys. Mikään brandipääoman osatekijä tai brandielementin ominaisuus ei noussut kiistattomaksi ykköseksi. Pohjoisitalialainen kuluttaja on yleisesti ottaen tasainen, mutta myös välillä ailahtelevainen asiakas. Hän on tiedostava ja tarkanpuoleinen varsinkin laatuodotusten suhteen. Vaatebrandien panostus esimerkiksi imagoonsa on Italiassa hyvin tärkeää, vaikkei pohjoisitalialainen kuluttaja olekaan sokea mainoksien perässä kulkija. Brandiuskollisuuskysymyksissä ulkoisten vaikuttajien, kuten perheen vaikutus näkyi. Oma kulttuuri näyttää selvästi vaikuttavan pohjoisitalialaisen muotikaupan kuluttajan toimiin.
Brandin menestymisen mahdollisuuksien voidaan olettaa kasvavan, mitä paremmin koh-demarkkinoiden kuluttajat tunnetaan. Italia on suuri ja tärkeä muotimaa, jossa vaatetusalan arvostus on suurta ja kuluttajia paljon. Suomessa italialaisten muotikaupan kuluttajien mie-lenliikkeiden ja arvostuksien tuntemus on kuitenkin hyvin vähäistä. Tämä voi olla esteenä kyseisillä markkinoilla menestymiselle. Opinnäytetyö antaa tietoa kyseisistä markkinoista kiinnostuneille suomalaisille yrityksille, jota he voivat hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissaan.
Työn teoriaosuus jakaantuu sisällöltään brandeja ja vaatetusalaa, brandipääomaa, bran-dielementtejä sekä italialaista muotikaupan kuluttajaa käsitteleviin osiin. Tutkimusote oli laadullinen ja tiedonkeruumenetelmänä oli sähköpostitse toteutettu kyselytutkimus Digium-ohjelmaa hyödyntäen. Kysely toteutettiin huhtikuun 2011 aikana. Se lähetettiin viidelletoista henkilölle, joista yhdeksän vastasi.
Kyselyssä kävi hyvin ilmi vaatemerkkien kokonaisvaltaisen brandayksen merkitys. Mikään brandipääoman osatekijä tai brandielementin ominaisuus ei noussut kiistattomaksi ykköseksi. Pohjoisitalialainen kuluttaja on yleisesti ottaen tasainen, mutta myös välillä ailahtelevainen asiakas. Hän on tiedostava ja tarkanpuoleinen varsinkin laatuodotusten suhteen. Vaatebrandien panostus esimerkiksi imagoonsa on Italiassa hyvin tärkeää, vaikkei pohjoisitalialainen kuluttaja olekaan sokea mainoksien perässä kulkija. Brandiuskollisuuskysymyksissä ulkoisten vaikuttajien, kuten perheen vaikutus näkyi. Oma kulttuuri näyttää selvästi vaikuttavan pohjoisitalialaisen muotikaupan kuluttajan toimiin.
Brandin menestymisen mahdollisuuksien voidaan olettaa kasvavan, mitä paremmin koh-demarkkinoiden kuluttajat tunnetaan. Italia on suuri ja tärkeä muotimaa, jossa vaatetusalan arvostus on suurta ja kuluttajia paljon. Suomessa italialaisten muotikaupan kuluttajien mie-lenliikkeiden ja arvostuksien tuntemus on kuitenkin hyvin vähäistä. Tämä voi olla esteenä kyseisillä markkinoilla menestymiselle. Opinnäytetyö antaa tietoa kyseisistä markkinoista kiinnostuneille suomalaisille yrityksille, jota he voivat hyödyntää esimerkiksi markkinoinnissaan.