Omaohjaajan opas perhetukikeskus Auerkulman vastaanottoyksikköön ja kuntouttavaan yksikköön
Rohkeavaara, Eija-Maria (2020)
Rohkeavaara, Eija-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222732
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020111222732
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opas omaohjaajatyöskentelyyn perhetukikeskus Auerkulman vastaanottoyksikköön ja kuntouttavaan yksikköön. Kyseessä on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka konkreettisena tuotoksena on opas omaohjaajatyöskentelystä molempiin yksiköihin. Omaohjaaja on lastensuojelulaitoksessa se työntekijä, jolla on päävastuu lapsen asioista.
Toimeksiantajana toimi perhetukikeskus Auerkulma. Auerkulmassa toimii vastaanottoyksikkö ja kuntouttava yksikkö, ja toiveena on ollut yhtenäistää ja selkeyttää omaohjaajatyöskentelyä molemmissa yksiköissä. Vastaanottoyksikössä sijoitukset ovat usein lyhytaikaisia, joten työskentely on erilaista kuin kuntouttavassa yksikössä, jossa lapset ja nuoret voivat olla pidempään.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina toimivat aiemmat tutkimukset, Auerkulman nykyiset ohjeet omaohjaajatyöskentelystä, aiheeseen liittyvät lait sekä työntekijöiden kanssa käydyt keskustelut. Keskusteluissa työn edetessä ilmeni, että työntekijät kokivat omaohjaajatyön tärkeäksi. Työntekijät kokivat myös tärkeäksi omaohjaajatyön selkeyttämisen sekä sen että, tiedossa on materiaalia mihin palata ja mistä etsiä tietoa.
Omaohjaajan oppaassa on tietoa omaohjaajatyöskentelystä ja vinkkejä omaohjaatunneille ja -keskusteluihin. Lisäksi oppaaseen kuuluu muistilista hoidettavista asioista. Listaan työntekijä voi merkitä, mitä asioita on hoitanut ja milloin. Omaohjaajan on mahdollista irrottaa oppaasta sivuja irti ja liittää esimerkiksi lomakkeet lapsen omaan kansioon. Opas auttaa ohjaajia pysymään ajan tasalla tehdyistä asioista lapsen kanssa. The purpose of this thesis was to produce a guide for the personal key workers in the family support centre Auerkulma’s reception unit and rehabilitating unit. This is a practice-based thesis, and the final product of the thesis is a practical guide to personal key workers in both units. A personal key worker is the person in a child welfare institution who has the main responsibility for a childs situation.
The client of this thesis work was Auerkulma family support center. In Auerkulma there is a reception unit and a rehabilitating unit. The clients wish was to unify and clarify the work of the personal key workers in both units. In the reception unit the placements are usually short-term, thus the work there is different from the work done in the rehabilitating unit where the children and youth can stay for a longer time.
The material for the thesis were earlier studies about the subject, the current instructions for the personal key workers in Auerkulma, laws, and conversations with the people working in Auerkulma. It emerged in the discussions during the progression of the thesis that the employees felt that the personal key workers work was important. The Employees also felt it was important to clarify the work of the personal key workers and they felt a need for material they could turn to and search for information.
In the personal key workers guide there is information about the personal key workers work and tips to use in conversations with the children and in the specific personal key worker hours they have with the children. In addition there is a check list of things to do and remember. The personal key workers can check the list what they have done and when. The personal key worker can also take pages out of the guide and add them to the childs file. The guide helps personal key workers to stay up to date on all things they have done with the child.
Toimeksiantajana toimi perhetukikeskus Auerkulma. Auerkulmassa toimii vastaanottoyksikkö ja kuntouttava yksikkö, ja toiveena on ollut yhtenäistää ja selkeyttää omaohjaajatyöskentelyä molemmissa yksiköissä. Vastaanottoyksikössä sijoitukset ovat usein lyhytaikaisia, joten työskentely on erilaista kuin kuntouttavassa yksikössä, jossa lapset ja nuoret voivat olla pidempään.
Opinnäytetyön lähdemateriaalina toimivat aiemmat tutkimukset, Auerkulman nykyiset ohjeet omaohjaajatyöskentelystä, aiheeseen liittyvät lait sekä työntekijöiden kanssa käydyt keskustelut. Keskusteluissa työn edetessä ilmeni, että työntekijät kokivat omaohjaajatyön tärkeäksi. Työntekijät kokivat myös tärkeäksi omaohjaajatyön selkeyttämisen sekä sen että, tiedossa on materiaalia mihin palata ja mistä etsiä tietoa.
Omaohjaajan oppaassa on tietoa omaohjaajatyöskentelystä ja vinkkejä omaohjaatunneille ja -keskusteluihin. Lisäksi oppaaseen kuuluu muistilista hoidettavista asioista. Listaan työntekijä voi merkitä, mitä asioita on hoitanut ja milloin. Omaohjaajan on mahdollista irrottaa oppaasta sivuja irti ja liittää esimerkiksi lomakkeet lapsen omaan kansioon. Opas auttaa ohjaajia pysymään ajan tasalla tehdyistä asioista lapsen kanssa.
The client of this thesis work was Auerkulma family support center. In Auerkulma there is a reception unit and a rehabilitating unit. The clients wish was to unify and clarify the work of the personal key workers in both units. In the reception unit the placements are usually short-term, thus the work there is different from the work done in the rehabilitating unit where the children and youth can stay for a longer time.
The material for the thesis were earlier studies about the subject, the current instructions for the personal key workers in Auerkulma, laws, and conversations with the people working in Auerkulma. It emerged in the discussions during the progression of the thesis that the employees felt that the personal key workers work was important. The Employees also felt it was important to clarify the work of the personal key workers and they felt a need for material they could turn to and search for information.
In the personal key workers guide there is information about the personal key workers work and tips to use in conversations with the children and in the specific personal key worker hours they have with the children. In addition there is a check list of things to do and remember. The personal key workers can check the list what they have done and when. The personal key worker can also take pages out of the guide and add them to the childs file. The guide helps personal key workers to stay up to date on all things they have done with the child.