Ikääntyneiden ennaltaehkäisevät palvelut : Palvelukooste ja ikääntyneiden kokemuksia
Saari, Sini; Altio, Emmi (2020)
Saari, Sini
Altio, Emmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126839
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202402126839
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus Oy Socomin - Helmi Hyvää elämää ikääntyneenä-hanketta. Hankkeen tavoitteena on tukea maaseudulla asuvien ikääntyneiden kotona asumista sekä vahvistaa heidän osallisuuttansa ja turvallisuuden tunnetta. Opinnäytetyön tavoite oli selvittää, millaisia toimijuutta ylläpitäviä palveluita ikääntyneille on Elimäellä.
Palveluiden kartoitus toteutettiin verkkohauilla ja kyselyillä palveluiden tuottajilta. Ikääntyneiden kokemuksia selvitettiin ryhmähaastattelulla, joka toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Haastattelun teemat perustuivat toimijuuden modaliteetteihin. Ikääntyneiden kokemuksia täydennettiin kirjallisuuskatsauksella.
Palveluselvityksen päätuloksena julkiset palvelut tuottavat pääsääntöisesti tukipalveluita ja kolmannen sektorin keskittyy sosiaaliseen tukeen. Ikääntyneiden kokemuksissa keskeiseksi nousivat palveluiden tiedottaminen, saavutettavuus, helposti lähestyttävät palvelut sekä asiakaslähtöisyys. Kirjallisuuskatsauksessa nousi yhtymäkohdiksi saavutettavuus, digitaaliset palvelut, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja läheisten antama tuki.
Opinnäytetyön aineiston perusteella palveluita on erityisesti tukipalveluita tarvitseville. Sen sijaan varhaisen tuen toimijuutta tukevia palveluita ei juurikaan ole tai ne ovat vaikeasti löydettävissä. Palvelut ovat keskittyneet toimintakykyyn, jolloin ikääntyneen toimijuus jää vähemmälle huomiolle. Kehittämistyö tulisi suunnata yhteisölliseen toimintaan ja palveluiden saatavuuden helpottamiseen.
Palveluiden kartoitus toteutettiin verkkohauilla ja kyselyillä palveluiden tuottajilta. Ikääntyneiden kokemuksia selvitettiin ryhmähaastattelulla, joka toteutettiin teemahaastattelun muodossa. Haastattelun teemat perustuivat toimijuuden modaliteetteihin. Ikääntyneiden kokemuksia täydennettiin kirjallisuuskatsauksella.
Palveluselvityksen päätuloksena julkiset palvelut tuottavat pääsääntöisesti tukipalveluita ja kolmannen sektorin keskittyy sosiaaliseen tukeen. Ikääntyneiden kokemuksissa keskeiseksi nousivat palveluiden tiedottaminen, saavutettavuus, helposti lähestyttävät palvelut sekä asiakaslähtöisyys. Kirjallisuuskatsauksessa nousi yhtymäkohdiksi saavutettavuus, digitaaliset palvelut, yhteisöllisyyden vahvistaminen ja läheisten antama tuki.
Opinnäytetyön aineiston perusteella palveluita on erityisesti tukipalveluita tarvitseville. Sen sijaan varhaisen tuen toimijuutta tukevia palveluita ei juurikaan ole tai ne ovat vaikeasti löydettävissä. Palvelut ovat keskittyneet toimintakykyyn, jolloin ikääntyneen toimijuus jää vähemmälle huomiolle. Kehittämistyö tulisi suunnata yhteisölliseen toimintaan ja palveluiden saatavuuden helpottamiseen.