Etabloitumisen esteet Korean telemarkkinoilla
Tarvainen, Lari (2011)
Tarvainen, Lari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100613548
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli esitellä suomalaisille yrityksille ja yrittäjille Korean markkinoilla olevia liiketoimintaa haittaavia tekijöitä eli etabloitumisen esteitä. Tutkimuksen tavoitteena oli analysoida markkinoita ja etabloitumisen esteitä käyttäen esimerkkinä matkapuhelinmarkkinoita.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka tehtiin Porterin viiden kilpailuvoiman analyysinä. Analyysiä täydensivät asiantuntijoiden haastattelut. Haastatteluun valittiin kaksi Korean markkinoilla työskennellyttä henkilöä. Haastatteluun otettiin kymmenen keskeistä kysymystä, jotka liittyivät korealaisten yritysten toimintaan ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kysymyksillä pyrittiin saamaan tietoa markkinoista ja korealaisten yritysten toimintamalleista. Molempien haastateltavien vastauksista tehtiin yhteenveto.
Koska aihetta koskevaa kirjallisuutta ei ollut suomen kielellä, oli tutkimuksessa käytetty lähdekirjallisuus pääosin ulkomaalaista. Tutkimuksessa käytetyt internetsivut olivat yritysten omia, tunnettujen julkaisujen, opinahjojen tai akatemioiden sivustoja.
Itä-Aasian markkinat kasvavat jatkuvasti, eikä suomalaisten yritysten tulisi ohittaa Korean markkinoiden antamia mahdollisuuksia. On siis tärkeää tutkia näitä markkinoita erityisen tarkasti, jotta myös pienet yritykset saavat ajantasaista tietoa Korean markkinoista.
Tutkimuksessa esiteltiin Korean historiaa, taloushistoriaa, suuryrityksiä, etabloitumisen esteitä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Saatujen tietojen pohjalta yrityksen on helpompi tehdä päätöksiä siitä, kannattaako sen aloittaa liiketoimintaa Koreassa. Korean markkinat eroavat länsimaisista osittain, joten yritys voi epäonnistua tekemättä omasta mielestä mitään väärää.
Tutkimuksessa selvisi, että Korean markkinoille etabloitumista estävät suuryritykset, kuluttajakäyttäytymisen erilaisuus, erilaiset tekniset standardit ja huonot yhteistyökumppanit. Suomalalaisten yrittäjien määrä Koreassa on vielä vähäinen. Määrä kasvaisi varmasti Ko¬rean markkinoista saatavan tiedon lisääntymisen myötä.
Tutkimus oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, joka tehtiin Porterin viiden kilpailuvoiman analyysinä. Analyysiä täydensivät asiantuntijoiden haastattelut. Haastatteluun valittiin kaksi Korean markkinoilla työskennellyttä henkilöä. Haastatteluun otettiin kymmenen keskeistä kysymystä, jotka liittyivät korealaisten yritysten toimintaan ja kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Kysymyksillä pyrittiin saamaan tietoa markkinoista ja korealaisten yritysten toimintamalleista. Molempien haastateltavien vastauksista tehtiin yhteenveto.
Koska aihetta koskevaa kirjallisuutta ei ollut suomen kielellä, oli tutkimuksessa käytetty lähdekirjallisuus pääosin ulkomaalaista. Tutkimuksessa käytetyt internetsivut olivat yritysten omia, tunnettujen julkaisujen, opinahjojen tai akatemioiden sivustoja.
Itä-Aasian markkinat kasvavat jatkuvasti, eikä suomalaisten yritysten tulisi ohittaa Korean markkinoiden antamia mahdollisuuksia. On siis tärkeää tutkia näitä markkinoita erityisen tarkasti, jotta myös pienet yritykset saavat ajantasaista tietoa Korean markkinoista.
Tutkimuksessa esiteltiin Korean historiaa, taloushistoriaa, suuryrityksiä, etabloitumisen esteitä ja niihin vaikuttavia tekijöitä. Saatujen tietojen pohjalta yrityksen on helpompi tehdä päätöksiä siitä, kannattaako sen aloittaa liiketoimintaa Koreassa. Korean markkinat eroavat länsimaisista osittain, joten yritys voi epäonnistua tekemättä omasta mielestä mitään väärää.
Tutkimuksessa selvisi, että Korean markkinoille etabloitumista estävät suuryritykset, kuluttajakäyttäytymisen erilaisuus, erilaiset tekniset standardit ja huonot yhteistyökumppanit. Suomalalaisten yrittäjien määrä Koreassa on vielä vähäinen. Määrä kasvaisi varmasti Ko¬rean markkinoista saatavan tiedon lisääntymisen myötä.