Yhteisöllisyyden voimavara : kaikki yhden, yksi kaikkien puolesta
Keskinen, Marjo (2011)
Keskinen, Marjo
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614611
Tiivistelmä
Hankkeiden ja työelämän myötä alalle kehittyy jatkuvasti uusia käsitteitä, jotka ovat limittäin toistensa kanssa. Käsitteistä on muodostunut pirstaleinen kokonaisuus, johon opinnäytetyö luo rajanvetoja. Opinnäytetyö tarkastelee yhteisöpedagogikoulutuksen tuomaa ammattitaitoa ja osaamista yhdistettynä käsitteisiin, joita muodostuu koulutusalan kehittyessä. Tutkimus pohjautuu haastateltavien esiintuomiin käsitteisiin. Tutkimusotteen teoreettisena viitekehyksenä toimii sosiaalipedagogiikka. Keskeisimmiksi käsitteiksi tutkimuksessa nousi yhteisöllisyys, osallisuus ja sosiaalinen vahvistaminen. Verkostoitumista sekä dialogia korostettiin tulosten saavuttamisessa ehkäisevässä työssä. Ehkäisevän työn tarvetta huudetaan siinä vaiheessa, kun tarve on ajankohtainen, mutta silloin on usein myöhäistä.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä: haastatteluilla sekä kyselyillä. Tutkimusaineisto, johon päätelmät perustuvat koostuvat Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi(AMK)opiskelijoiden ja lehtoreiden näkemyksistä koulutusohjelmaa ja ehkäisevää työtä kohtaan. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä kymmenen, joista 4 oli lehtoreiden ja 6 opiskelijoiden. Kysely teetettiin 56 opiskelijalle.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tilaajan ehdotuksesta ja toiveesta opinnäytetyö on kirjoitettu artikkelimuotoon, koska kirjoitusprosessin jälkeen tekstistä muokataan kaksinkirjoitettu artikkeli yhdessä tutkija-lehtori Kuivakankaan kanssa. Artikkeli julkaistaan kokoomateoksessa Yhteisöpedagogiikan uudet avaukset. Kun julkaisukanavia on käytettävissä enemmän artikkeli-muotoinen opinnäytetyö antaa vaikuttavavamman merkityksen ammattialalle, koska se tavoittaa laajemman kohdeyleisön.
Tutkimus toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä: haastatteluilla sekä kyselyillä. Tutkimusaineisto, johon päätelmät perustuvat koostuvat Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi(AMK)opiskelijoiden ja lehtoreiden näkemyksistä koulutusohjelmaa ja ehkäisevää työtä kohtaan. Teemahaastatteluja toteutettiin yhteensä kymmenen, joista 4 oli lehtoreiden ja 6 opiskelijoiden. Kysely teetettiin 56 opiskelijalle.
Opinnäytetyön tilaajana toimii Humanistinen ammattikorkeakoulu. Tilaajan ehdotuksesta ja toiveesta opinnäytetyö on kirjoitettu artikkelimuotoon, koska kirjoitusprosessin jälkeen tekstistä muokataan kaksinkirjoitettu artikkeli yhdessä tutkija-lehtori Kuivakankaan kanssa. Artikkeli julkaistaan kokoomateoksessa Yhteisöpedagogiikan uudet avaukset. Kun julkaisukanavia on käytettävissä enemmän artikkeli-muotoinen opinnäytetyö antaa vaikuttavavamman merkityksen ammattialalle, koska se tavoittaa laajemman kohdeyleisön.