Godly Play terveen leikki-ikäisen lapsen hyvinvoinnin edistämisen osana
Valkonen, Jussi (2011)
Valkonen, Jussi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313433
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011100313433
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Valkonen, Jussi. Godly Play terveen leikki-ikäisen lapsen hyvinvoinnin edistämisen osana. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 49 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Godly Play -menetelmästä ja sen käytöstä terveen leikki-ikäisen lapsen hyvinvoinnin edistämisessä. Tuotetun tiedon perusteella Salon evankelis-luterilainen seurakunta voi kehittää omaa toimintaansa Godly Playn käytössä.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin koulutuksen saaneilta Godly Play -ohjaajilta Salon evankelis-luterilaisessa seurakunnassa. Ohjaajat vastasivat esseemuotoisesti kirjallisesti esitettyyn kysymykseen oman kokemuksensa pohjalta.
Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysilla. Aineistosta etsittiin ne ilmaukset, jotka olivat kategorisoitavissa lasten hyvinvoinnin osatekijöiden alle. Hyvinvointi oli jaettu osatekijöihin Opetus- ja kulttuuriministeriön kansallisten lasten hyvinvoinnin indikaattorien avulla. Nämä indikaattorit olivat materiaalinen elintaso, terveys, oppiminen, turvallinen kasvuympäristö, osallistuminen ja sosiaalinen toiminta sekä yhteiskunnan tarjoama tuki ja suojelu.
Godly Play -ohjaajien mielestä menetelmän käyttö vaikutti lasten hyvinvointiin oppimisen, terveyden, turvallisen kasvuympäristön sekä osallistumisen ja sosiaalisen toiminnan indikaattorien alueella. Godly Playlla oli ohjaajien mielestä vaikutusta vuorovaikutussuhteisiin ja sosiaaliseen kehitykseen sekä kielelliseen kehitykseen. Ohjaajat olivat huomioineet yhteyden omanarvontunnon lisääntymiseen ja perusturvallisuuden tuntemukseen. Vaikutus hengelliseen terveyteen nähtiin voimakkaana.
Hengellisen terveyden osa-alueella tehtiin seuraavat johtopäätökset. Godly Playlla on sielunhoidollisia ominaisuuksia, joita työssä on perusteltu nykytutkimuksen käsityksellä lasten sielunhoidosta. Sielunhoidolliset ominaisuudet ovat läsnä aina tuokioissa riippumatta siitä, tunnistetaanko lapsiryhmissä sieluhoidon tarpeessa olevaa lasta vai ei. Godly Playn vaikutus hengelliseen terveyteen lapsilla on positiivinen perustuen aineistosta tehtyyn analyysiin.
Asiasanat: Godly Play, hyvinvointi, terveys, terveyden edistäminen, sielunhoito, lapset, leikki-ikäiset, kristillinen kasvatus, sisällönanalyysi
Valkonen, Jussi. Godly Play terveen leikki-ikäisen lapsen hyvinvoinnin edistämisen osana. Diak Etelä, Helsinki, syksy 2011, 49 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitotyön koulutusohjelma, Diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK) + diakonissan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa Godly Play -menetelmästä ja sen käytöstä terveen leikki-ikäisen lapsen hyvinvoinnin edistämisessä. Tuotetun tiedon perusteella Salon evankelis-luterilainen seurakunta voi kehittää omaa toimintaansa Godly Playn käytössä.
Aineisto opinnäytetyöhön kerättiin koulutuksen saaneilta Godly Play -ohjaajilta Salon evankelis-luterilaisessa seurakunnassa. Ohjaajat vastasivat esseemuotoisesti kirjallisesti esitettyyn kysymykseen oman kokemuksensa pohjalta.
Tutkimusaineisto analysoitiin kvalitatiivisesti sisällönanalyysilla. Aineistosta etsittiin ne ilmaukset, jotka olivat kategorisoitavissa lasten hyvinvoinnin osatekijöiden alle. Hyvinvointi oli jaettu osatekijöihin Opetus- ja kulttuuriministeriön kansallisten lasten hyvinvoinnin indikaattorien avulla. Nämä indikaattorit olivat materiaalinen elintaso, terveys, oppiminen, turvallinen kasvuympäristö, osallistuminen ja sosiaalinen toiminta sekä yhteiskunnan tarjoama tuki ja suojelu.
Godly Play -ohjaajien mielestä menetelmän käyttö vaikutti lasten hyvinvointiin oppimisen, terveyden, turvallisen kasvuympäristön sekä osallistumisen ja sosiaalisen toiminnan indikaattorien alueella. Godly Playlla oli ohjaajien mielestä vaikutusta vuorovaikutussuhteisiin ja sosiaaliseen kehitykseen sekä kielelliseen kehitykseen. Ohjaajat olivat huomioineet yhteyden omanarvontunnon lisääntymiseen ja perusturvallisuuden tuntemukseen. Vaikutus hengelliseen terveyteen nähtiin voimakkaana.
Hengellisen terveyden osa-alueella tehtiin seuraavat johtopäätökset. Godly Playlla on sielunhoidollisia ominaisuuksia, joita työssä on perusteltu nykytutkimuksen käsityksellä lasten sielunhoidosta. Sielunhoidolliset ominaisuudet ovat läsnä aina tuokioissa riippumatta siitä, tunnistetaanko lapsiryhmissä sieluhoidon tarpeessa olevaa lasta vai ei. Godly Playn vaikutus hengelliseen terveyteen lapsilla on positiivinen perustuen aineistosta tehtyyn analyysiin.
Asiasanat: Godly Play, hyvinvointi, terveys, terveyden edistäminen, sielunhoito, lapset, leikki-ikäiset, kristillinen kasvatus, sisällönanalyysi