Kirjanpito-ohjelman perehdytysopas Tilkon Oy:lle
Heinonen, Suvi (2011)
Heinonen, Suvi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111914838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111914838
Tiivistelmä
Tein opinnäytetyöni toimeksiantona työnantajalleni tilitoimisto Tilkon Oy:lle. Työn tavoitteena oli paneutua perehdyttämisessä huomioitaviin asioihin syvällisesti ja laatia Tilkon Oy:lle selkeä ja helppolukuinen perehdytysopas Fivadi kirjanpito-ohjelman kuukausittaiseen käyttöön uusien työntekijöiden omatoimisen työskentelyn tueksi. Tilkon Oy:n henkilökunnan vaihtuvuus ei ole suuri, mutta Fivaldiin ei ole olemassa selkeää ohjekirjaa, eikä Fivaldin tarjoamaa omaa koulutusta ole taloudellisesti järkevää hyödyntää jokaisen uuden työntekijän aloittaessa. Yrityksessä ei ole käytössä yhtenäistä toimintamallia perehdytyksen osalta, vaan tietoja ja muiden työntekijöiden muistiinpanoja on annettu uudelle työntekijälle työtehtävien opettelun tueksi. Näin ollen tekemälleni perehdytysoppaalle on Tilkon Oy:ssä todellinen tarve.
Teoriaosuus tarkastelee perehdytystä pääpiireittäin, kuten mitä perehdytys on, mitä asioita siinä täytyy huomioida ja miksi perehdyttäminen on kannattavaa. Riittävä alkuvaiheen opastus on aina tärkeää, jotta uusi työntekijä kokee itsensä tervetulleeksi ja pääsee helposti ja nopeasti mukaan uuteen työhön. Se myös ennaltaehkäisee virheitä ja tapaturmia, luo myönteistä asennoitumista työyhteisöön sekä parantaa työn tulosta ja laatua. Sen lisäksi, että kattavan perehdytyksen järjestäminen auttaa tulokasta alkuun pääsyssä, seuraa siitä huomattavaa hyötyä myös yritykselle itselleen ja sen asiakkaille, jotka viime kädessä arvioivat perehdytyksen onnistumisen.
Tilkon Oy pystyy jatkossa käyttämään perehdytysopasta perehdytyksen oheismateriaalina uusien työntekijöiden tullessa taloon. Opas toimii tulokkaiden tukena heidän itsenäisen työskentelyn aikana ja säästää näin Tilkon Oy:n muiden työntekijöiden aikaa, kun heidän ei tarvitse olla jatkuvasti neuvomassa uutta työntekijää. Tulokkaiden lisäksi myös Tilkon Oy:n nykyisten työntekijöiden on mahdollista hyötyä oppaasta, jos he esimerkiksi lomitustilanteessa joutuvat hoitamaan tehtäviä, jotka eivät ole heille entuudestaan tuttuja, tai he eivät muuten vain muista, miten jokin asia tehtiin.
Teoriaosuus tarkastelee perehdytystä pääpiireittäin, kuten mitä perehdytys on, mitä asioita siinä täytyy huomioida ja miksi perehdyttäminen on kannattavaa. Riittävä alkuvaiheen opastus on aina tärkeää, jotta uusi työntekijä kokee itsensä tervetulleeksi ja pääsee helposti ja nopeasti mukaan uuteen työhön. Se myös ennaltaehkäisee virheitä ja tapaturmia, luo myönteistä asennoitumista työyhteisöön sekä parantaa työn tulosta ja laatua. Sen lisäksi, että kattavan perehdytyksen järjestäminen auttaa tulokasta alkuun pääsyssä, seuraa siitä huomattavaa hyötyä myös yritykselle itselleen ja sen asiakkaille, jotka viime kädessä arvioivat perehdytyksen onnistumisen.
Tilkon Oy pystyy jatkossa käyttämään perehdytysopasta perehdytyksen oheismateriaalina uusien työntekijöiden tullessa taloon. Opas toimii tulokkaiden tukena heidän itsenäisen työskentelyn aikana ja säästää näin Tilkon Oy:n muiden työntekijöiden aikaa, kun heidän ei tarvitse olla jatkuvasti neuvomassa uutta työntekijää. Tulokkaiden lisäksi myös Tilkon Oy:n nykyisten työntekijöiden on mahdollista hyötyä oppaasta, jos he esimerkiksi lomitustilanteessa joutuvat hoitamaan tehtäviä, jotka eivät ole heille entuudestaan tuttuja, tai he eivät muuten vain muista, miten jokin asia tehtiin.