Kivun arvioinnin, -hoidon ja potilasohjauksen kirjaaminen
Komu, Maria; Mustaniemi, Anne (2020)
Komu, Maria
Mustaniemi, Anne
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424080
Tiivistelmä
Potilailla on oikeus hyvään kivunhoitoon. Terveydenhuollon henkilöstö kohtaa päivittäin potilaita, jotka kokevat kipua. Kipu on usein akuuttia, leikkaukseen tai muuhun toimenpiteeseen liittyvää. Monilla potilailla on lisäksi pitkittynyttä kipua. Vaikka kivun arviointiin ja hoitoon on kiinnitetty viime vuosina huomiota ja sitä on tutkittu paljon, kipu on yleistä sairaaloissa. Potilaat ajattelevat usein, että kipu leikkauksen jälkeen kuuluu asiaan. Näin ei tarvitsisi olla.
Kirjaaminen on olennainen osa hoitotyötä. Sen avulla välitetään tietoa ammattilaisten välillä ja kirjaaminen parantaa hoidon laatua monin tavoin. Tämä koituu sekä ammattilaisten että potilaiden hyödyksi. Kivunhoidosta kirjaaminen on oleellinen osa terveydenhuollon ammattilaisten työtä. Hoitotyön kirjaamisesta säädetään laeilla ja asetuksilla. Kivun kirjaamisesta on lisäksi laadittu asiantuntijoiden toimesta ohjeistuksia. Tästä tiedosta huolimatta kivun kirjaaminen on edelleen haasteena terveydenhuollossa.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö oli osa kivunarvioinnin ja -hoidon yhtenäinen toimintamalli –hanketta (KKYT). Hankkeen kokonaistavoitteena on ollut yhtenäistää kivunarvioinnin ja –hoidon toimintaa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä (PPSHP) luomalla moniammatillisen asiantuntijaryhmän toimesta kivunhoidon toimintamalli. Yhtenä hankkeen kehittämiskohteena on ollut kivunhoidon kirjaaminen. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli määrällisen tutkimuksen keinoin kuvailla kivun arvioinnin, -hoidon ja potilasohjauksen kirjaamisen nykytilaa Oulun yliopistollisessa sairaalassa aikuispotilailla. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää kivunhoidon kirjaamista tuottamalla näyttöön, kansallisiin suosituksiin ja organisaation tarpeisiin perustuvat fraasit kivunhoidon kirjaamisen tueksi.
Tutkimus oli retrospektiivinen rekisteritutkimus, jossa aineisto kerättiin valmista mittaria käyttäen Oulun yliopistollisen sairaalan sähköisestä potilaskertomus ESKO:sta. Tutkimuksessa selvisi, että kipua arvioitiin enemmän sanallisesti kuin käyttäen validoituja mittareita. Kirjaukset olivat monitulkintaisia ja usein oli vaikea päätellä, miten arvio oli tehty. Kipua hoidettiin lääkkeellisesti ja arviointi ennen ja jälkeen lääkkeenannon oli puutteellista. Lääkkeettömien menetelmien käyttö oli vähäistä kirjausten perusteella. Kivunhoidon ohjauksen kirjaaminen oli vähäistä. Kirjaamisen tueksi kehitimme yleiset kivunhoidon fraasit, joiden tavoitteena on parantaa kivun kirjaamista. Patients have a right to good pain management. Every day health care professionals face patients experiencing pain. The pain is usually acute, associated with surgery or other procedures. Many patients also experience prolonged pain. Although recent years much attention has been paid to the assessment and treatment of pain, and the phenomenon is extensively studied, pain is common in hospitals. Patients often think that pain after surgery is relevant. That shouldn`t be the case.
Documentation is an integral part of nursing. Documentation allows the transmission of information between professionals and improves the quality of care in many ways. Both patients and professionals benefit from this. Documenting pain management is an essential part of the work of health care professionals. Documentation of nursing is regulated by laws and regulations. Also, guidelines for documenting pain have been elaborated by experts. Despite knowledge, pain documentation remains a challenge in health care.
This research and development work was part of the Integrated Approach to Pain Assessment and Treatment (KKYT) project. The overall goal of the project was to unify the activities of pain assessment and treatment in the Northern Ostrobothnia Hospital District (PPSHP) by creating a pain management operating model by a multi-professional group of experts. One of the development targets of the project was the documentation of pain management. The purpose of this research and development work was to use quantitative research to describe the current state of pain assessment, treatment, and patient guidance documentation at Oulu University Hospital in adult patients. The research and development work aimed to improve the documentation of pain management by producing phrases based on evidence, national recommendations, and the needs of the organization to improve the documentation of pain management.
The study was a retrospective registry study. The material was collected from the Oulu University Hospital`s electronic patient report ESKO using a ready-made meter. The study found that pain was assessed more verbally than using validated metrics. The documentations were ambiguous, and it was often difficult to deduce how the estimate was made. The pain was treated medically, and evaluation before and after drug administration was deficient. Based on documentation the use of drug-free methods was low. Documentation of pain management counselling was limited. To support documentation, we developed pain management phrases aimed at improving pain recording.
Kirjaaminen on olennainen osa hoitotyötä. Sen avulla välitetään tietoa ammattilaisten välillä ja kirjaaminen parantaa hoidon laatua monin tavoin. Tämä koituu sekä ammattilaisten että potilaiden hyödyksi. Kivunhoidosta kirjaaminen on oleellinen osa terveydenhuollon ammattilaisten työtä. Hoitotyön kirjaamisesta säädetään laeilla ja asetuksilla. Kivun kirjaamisesta on lisäksi laadittu asiantuntijoiden toimesta ohjeistuksia. Tästä tiedosta huolimatta kivun kirjaaminen on edelleen haasteena terveydenhuollossa.
Tämä tutkimuksellinen kehittämistyö oli osa kivunarvioinnin ja -hoidon yhtenäinen toimintamalli –hanketta (KKYT). Hankkeen kokonaistavoitteena on ollut yhtenäistää kivunarvioinnin ja –hoidon toimintaa Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä (PPSHP) luomalla moniammatillisen asiantuntijaryhmän toimesta kivunhoidon toimintamalli. Yhtenä hankkeen kehittämiskohteena on ollut kivunhoidon kirjaaminen. Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli määrällisen tutkimuksen keinoin kuvailla kivun arvioinnin, -hoidon ja potilasohjauksen kirjaamisen nykytilaa Oulun yliopistollisessa sairaalassa aikuispotilailla. Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää kivunhoidon kirjaamista tuottamalla näyttöön, kansallisiin suosituksiin ja organisaation tarpeisiin perustuvat fraasit kivunhoidon kirjaamisen tueksi.
Tutkimus oli retrospektiivinen rekisteritutkimus, jossa aineisto kerättiin valmista mittaria käyttäen Oulun yliopistollisen sairaalan sähköisestä potilaskertomus ESKO:sta. Tutkimuksessa selvisi, että kipua arvioitiin enemmän sanallisesti kuin käyttäen validoituja mittareita. Kirjaukset olivat monitulkintaisia ja usein oli vaikea päätellä, miten arvio oli tehty. Kipua hoidettiin lääkkeellisesti ja arviointi ennen ja jälkeen lääkkeenannon oli puutteellista. Lääkkeettömien menetelmien käyttö oli vähäistä kirjausten perusteella. Kivunhoidon ohjauksen kirjaaminen oli vähäistä. Kirjaamisen tueksi kehitimme yleiset kivunhoidon fraasit, joiden tavoitteena on parantaa kivun kirjaamista.
Documentation is an integral part of nursing. Documentation allows the transmission of information between professionals and improves the quality of care in many ways. Both patients and professionals benefit from this. Documenting pain management is an essential part of the work of health care professionals. Documentation of nursing is regulated by laws and regulations. Also, guidelines for documenting pain have been elaborated by experts. Despite knowledge, pain documentation remains a challenge in health care.
This research and development work was part of the Integrated Approach to Pain Assessment and Treatment (KKYT) project. The overall goal of the project was to unify the activities of pain assessment and treatment in the Northern Ostrobothnia Hospital District (PPSHP) by creating a pain management operating model by a multi-professional group of experts. One of the development targets of the project was the documentation of pain management. The purpose of this research and development work was to use quantitative research to describe the current state of pain assessment, treatment, and patient guidance documentation at Oulu University Hospital in adult patients. The research and development work aimed to improve the documentation of pain management by producing phrases based on evidence, national recommendations, and the needs of the organization to improve the documentation of pain management.
The study was a retrospective registry study. The material was collected from the Oulu University Hospital`s electronic patient report ESKO using a ready-made meter. The study found that pain was assessed more verbally than using validated metrics. The documentations were ambiguous, and it was often difficult to deduce how the estimate was made. The pain was treated medically, and evaluation before and after drug administration was deficient. Based on documentation the use of drug-free methods was low. Documentation of pain management counselling was limited. To support documentation, we developed pain management phrases aimed at improving pain recording.