WELL-BEING OF BODY AND SOUL : Fitness and Pampering in Spa Hotel Kivitippu
Syrjälä, Sirpa (2011)
Syrjälä, Sirpa
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111614643
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kivitippu, Lappajärvellä sijaitseva kylpylähotelli. Työelämäohjaajana toimi Kivitipun hoito-osaston palveluesimies Minna Kujala. Työn aiheena oli tutkia ja analysoida Kivitipun tarjoamia hyvinvointipalveluita. Työn tavoitteena oli kartoittaa hemmottelu- ja liikuntapalveluiden käyttäjien profiilia, tutkia vastaajien osto-käyttäytymistä, selvittää vastaajien mielipiteitä heidän käyttämistään palveluista ja käyttää kerättyjä tietoja hemmottelu- ja liikuntapalveluiden sekä palveluiden markkinoinnin parantamiseen.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kaksi erillistä kyselyä valmistettiin, yksi hemmottelupalveluiden käyttäjille ja toinen liikuntapalveluiden käyttäjille suunnattu. Kyselomakkeita jaettiin käyttäjä- ja kävijäkyselyn, e-kyselyn sekä ryhmäkyselyn menetelmin. Kaikkia edellä mainittuja menetelmiä käytettiin molemmissa kyselyissä. Kyselyt toteutettiin kesä-heinäkuun 2011 aikana. Yhteensä 61 liikuntapalveluiden kyselylomaketta ja 91 hemmottelupalveluiden lomaketta kerättiin. Kyselyt toteutettiin kolmella eri kielellä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikki kerätyt kyselylomakkeet olivat kuitenkin suomenkielisiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajista suurin osa oli naisia, iältään yli 40-vuotiaita ja Kivitipun majoittujia. Tuloksista selvisi myös, että suurin osa vastaajista käytti palveluita melko harvoin, noin kerran vuodessa tai harvemmin. Suosituimmat liikuntapalvelut olivat allasosaston käyttö sekä vesijumppa ja suosituimmat hemmottelupalvelut olivat hieronnat ja kasvohoidot. Kunnon kohottaminen oli yleisin syy liikuntapalveluiden käyttämiseen ja mielenkiintoisen hoidon löytäminen sai vastaajat varaamaan hemmotteluhoitoja. Palvelutarjonta nähtiin melko laajana sekä liikuntapalveluiden että hemmottelupalveluiden osalta, mutta palveluiden mainonnassa nähtiin puutteita. Siitä huolimatta, vastaajien tyytyväisyystaso käytettyihin palveluihin oli erittäin korkea molempien kyselyiden osalta. Molempien kyselyiden vastaajat olivat myös antaneet korkeita arvosanoja hyvinvointipalvelutarjonnan tärkeydestä, mikä osaltaan kertoo tämän tutkimuksen ajankohtaisuudesta ja tarpeesta.
Työssä käytetty tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen kyselytutkimus. Kaksi erillistä kyselyä valmistettiin, yksi hemmottelupalveluiden käyttäjille ja toinen liikuntapalveluiden käyttäjille suunnattu. Kyselomakkeita jaettiin käyttäjä- ja kävijäkyselyn, e-kyselyn sekä ryhmäkyselyn menetelmin. Kaikkia edellä mainittuja menetelmiä käytettiin molemmissa kyselyissä. Kyselyt toteutettiin kesä-heinäkuun 2011 aikana. Yhteensä 61 liikuntapalveluiden kyselylomaketta ja 91 hemmottelupalveluiden lomaketta kerättiin. Kyselyt toteutettiin kolmella eri kielellä, suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Kaikki kerätyt kyselylomakkeet olivat kuitenkin suomenkielisiä.
Tutkimustulokset osoittivat, että vastaajista suurin osa oli naisia, iältään yli 40-vuotiaita ja Kivitipun majoittujia. Tuloksista selvisi myös, että suurin osa vastaajista käytti palveluita melko harvoin, noin kerran vuodessa tai harvemmin. Suosituimmat liikuntapalvelut olivat allasosaston käyttö sekä vesijumppa ja suosituimmat hemmottelupalvelut olivat hieronnat ja kasvohoidot. Kunnon kohottaminen oli yleisin syy liikuntapalveluiden käyttämiseen ja mielenkiintoisen hoidon löytäminen sai vastaajat varaamaan hemmotteluhoitoja. Palvelutarjonta nähtiin melko laajana sekä liikuntapalveluiden että hemmottelupalveluiden osalta, mutta palveluiden mainonnassa nähtiin puutteita. Siitä huolimatta, vastaajien tyytyväisyystaso käytettyihin palveluihin oli erittäin korkea molempien kyselyiden osalta. Molempien kyselyiden vastaajat olivat myös antaneet korkeita arvosanoja hyvinvointipalvelutarjonnan tärkeydestä, mikä osaltaan kertoo tämän tutkimuksen ajankohtaisuudesta ja tarpeesta.