Fotbollsturism
Launiala, Joni (2011)
Launiala, Joni
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114907
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114907
Tiivistelmä
Ämnet jag valt som mitt examensarbete är fotbollsturism. Det finns en mängd av fot-bollsprodukter ute på marknaden, men motsvarar produkterna marknadens behov. Syftet med arbetet är att redogöra för vad fotbollsresenärerna vill ha under sin resa och använ-der de sig av researrangörer eller inte och vad som är orsaken till detta. Arbetet avgränsas enbart till fotbollsresor som tar plats utomlands, inte inhemska matcher. Arbetets teori består av konsumentbeteende, turist typologier, attraktioner, marknadsföring och individuella beslutsprocesser. I arbetet kommer det också fram hurdana produkter det redan finns ute på marknaden. Metoden för undersökningen är kvalitativ, då kan respon-denterna best komma fram med sina åsikter. Intervjuerna gjordes per e-post och respon-denterna söktes efter i tre veckors tid från FutisForums webb sida. I undersökningen del-tog totalt 15 respondenter. Undersökningen kommer tydligt fram att resenärerna vill själva planera sina resor och de använder sig inte av researrangörernas service. Orsaker till det är flexibiliteten och prisläget av resorna. Det är billigare att köpa allting skilt istället för ett färdigt paket. Enligt undersökningen vill en fotbollsresenär se på mera än en match under sin resa. Kostnader för en fotbollsresa ska vara minimala, då en fotbollsresenär oftast gör 2-3 resor under ett år. The subject I chose for my thesis is football tourism. There are a variety of football related tourism products on the market, but does the products correspond the market needs. The aim of this thesis is to study the needs and wants of a football traveler, and also if the travelers purchase their journeys from any tour planner and if they don't, and what is the reason for it. The thesis is limited to football journeys that takes place abroad, not domestic matches. The study will not be distinguished on the basis of region, gender or age. The method of this study is qualitative. The qualitative method gives respondents the chance to better explain their point of view of the matter. Theory used in this thesis consists of consumer behavior, typologies, attractions, marketing and individual consumer behavior process. The thesis will also represent what kind of products already exists in the market. The interviews were conducted by e-mail and the respondents came from a discussion forum, FutisForum.com. The survey included a total of 15 respondents. The results of the survey were clear. A football traveler wants a flexible schedule on the journey and needs the trip to be low cost, this means that the travelers do not purchase customized products from a travel agency. According to the survey a typical football traveler wants to see more than one football match on the trip. Costs of a football trip are to be minimal, since a football traveler usually does 2-3 football related trips on a year.