Hyvällä perehdytyksellä on laajat vaikutukset : Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen perehdyttämisen uudistus
Korhonen, Anna-Kaisa; Lehmusto, Sanna (2011)
Korhonen, Anna-Kaisa
Lehmusto, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111814802
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli luonteeltaan monimuotoinen opinnäytetyö, jonka tarkoituksena oli uudistaa Oulunkylän perhekuntoutuskeskuksen perehdytysmateriaali ja perehdyttämisprosessi.
Tavoitteena oli niiden uudistamisen avulla selventää perehdyttämiseen liittyviä vastuualueita, auttaa työnkehittämistä ja auttaa työyhteisön dialogisen vuorovaikutuksen vahvistamisessa ja sen siirtämisessä myös uusien työntekijöiden työskentelytavaksi. Taustalla on ajatus, että lopullisen hyödyn saavat asiakkaat saadessaan entistä parempaa palvelua. Olemme asettaneet tavoitteemme työyhteisön tarpeiden pohjalta.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimii perehdytyksen teoria. Perehdytysmateriaalin pohjana toimi keskuksen vanha laatukäsikirja ja uutta materiaalia tuotimme tiiviissä yhteistyössä keskuksen henkilökunnan kanssa. Uuden perehdytysmateriaalin eli perehdytyskansion tarkoituksena on toimia apuna uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden perehdytyksessä sekä auttaa vanhoja työntekijöitä perehdyttämisessä. Perehdytyskansion tueksi aukikirjoitimme keskuksen perehdyttämisprosessin perehdytyksen teorian ja sosiaaliviraston perehtymisoppaan avulla.
Arvioidaksemme tuottamaamme perehdytyskansiota ja aukikirjoittamaamme perehdyttämisprosessia keräsimme palautetta henkilökunnalta ja johdolta. Saimme sekä suullista että kirjallista palautetta. Palaute oli positiivista ja saimme muutamia kansion sisältöä koskevia parannusehdotuksia. Lisäksi keskuksen johtaja osoitti sitoutumisensa perehdyttämisprosessin viemiseksi päätöksenteon rakenteisiin. Palautteen perusteella voimme todeta, että onnistuimme keskuksen tarpeiden ja teorian kautta luomaan hyvän pohjan keskuksen perehdyttämisen tueksi sekä sen kehittämiseksi. Emme voineet arvioida perehdyttämisprosessin onnistumista käytännössä.
Tavoitteena oli niiden uudistamisen avulla selventää perehdyttämiseen liittyviä vastuualueita, auttaa työnkehittämistä ja auttaa työyhteisön dialogisen vuorovaikutuksen vahvistamisessa ja sen siirtämisessä myös uusien työntekijöiden työskentelytavaksi. Taustalla on ajatus, että lopullisen hyödyn saavat asiakkaat saadessaan entistä parempaa palvelua. Olemme asettaneet tavoitteemme työyhteisön tarpeiden pohjalta.
Teoreettisena viitekehyksenä opinnäytetyössämme toimii perehdytyksen teoria. Perehdytysmateriaalin pohjana toimi keskuksen vanha laatukäsikirja ja uutta materiaalia tuotimme tiiviissä yhteistyössä keskuksen henkilökunnan kanssa. Uuden perehdytysmateriaalin eli perehdytyskansion tarkoituksena on toimia apuna uusien työntekijöiden, sijaisten ja opiskelijoiden perehdytyksessä sekä auttaa vanhoja työntekijöitä perehdyttämisessä. Perehdytyskansion tueksi aukikirjoitimme keskuksen perehdyttämisprosessin perehdytyksen teorian ja sosiaaliviraston perehtymisoppaan avulla.
Arvioidaksemme tuottamaamme perehdytyskansiota ja aukikirjoittamaamme perehdyttämisprosessia keräsimme palautetta henkilökunnalta ja johdolta. Saimme sekä suullista että kirjallista palautetta. Palaute oli positiivista ja saimme muutamia kansion sisältöä koskevia parannusehdotuksia. Lisäksi keskuksen johtaja osoitti sitoutumisensa perehdyttämisprosessin viemiseksi päätöksenteon rakenteisiin. Palautteen perusteella voimme todeta, että onnistuimme keskuksen tarpeiden ja teorian kautta luomaan hyvän pohjan keskuksen perehdyttämisen tueksi sekä sen kehittämiseksi. Emme voineet arvioida perehdyttämisprosessin onnistumista käytännössä.