Verkkokaupan perustamissuunnitelma koiratarvikealan yritykselle
Honkanen, Sinituuli (2020)
Honkanen, Sinituuli
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä suunnitelma, jonka pohjalta toimeksiantaja Yritys X, voi alkaa toteuttaa koiratarvikkeiden verkkokauppaa. Vuosi 2020 on ollut erikoinen maailmanlaajuisen koronapandemian takia, ja verkkokaupan merkitys liiketoiminnalle on kasvanut ennätysvauhtia. Myös toimeksiantajan liiketoiminta, johon kuuluu muun muassa koirakahvila ja koiratarvikekauppa, kärsi koronaviruksen vaikutuksista ja yritys haluaisi kehittää sähköistä liiketoimintaansa perustamalla koiratarvikkeille verkkokaupan. Verkkokaupan avulla yritys haluaa parantaa tuotteidensa saatavuutta ja laajentaa asiakaskuntaansa. Opinnäytetyössä tuotiin esiin yleistä teoriatietoa verkkokaupan perustamisesta.
Suunnitelman tekemisen pohjana käytettiin yrittäjälle tehtyä haastattelua, jolla pyrittiin kartoittamaan yrityksen tarkemmat toiveet ja tavoitteet koskien verkkokauppaa, sekä yrittäjän käytössä olevat resurssit sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen. Haastattelusta saatujen tietojen pohjalta tutkittiin eri vaihtoehtoja vertailemalla, mikä verkkokauppa-alusta ja maksunvälityspalvelu parhaiten sopisivat kyseisen pienyrityksen tarpeisiin. Vertailevaa tutkimusta tehtiin myös varastoinnin ja logistiikan palveluista.
Opinnäytetyön tuloksena valmistunut verkkokauppasuunnitelma pitää sisällään juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin parhaiten vastaavat verkkokaupparatkaisut. Verkkokaupan markkinointi rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle ja siinä voisi olla hyvä jatkotutkimuskohde. Suunnitelman pohjalta yrityksen on helppo lähteä rakentamaan omaa verkkokauppaansa ja kehittämään siten liiketoimintaansa. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut pienyrittäjät, jotka suunnittelevat verkkokaupan perustamista, sillä vertailutaulukoiden avulla voi pohtia verkkokaupparatkaisujen hyviä ja huonoja puolia myös omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan käsin.
Suunnitelman tekemisen pohjana käytettiin yrittäjälle tehtyä haastattelua, jolla pyrittiin kartoittamaan yrityksen tarkemmat toiveet ja tavoitteet koskien verkkokauppaa, sekä yrittäjän käytössä olevat resurssit sähköisen liiketoiminnan kehittämiseen. Haastattelusta saatujen tietojen pohjalta tutkittiin eri vaihtoehtoja vertailemalla, mikä verkkokauppa-alusta ja maksunvälityspalvelu parhaiten sopisivat kyseisen pienyrityksen tarpeisiin. Vertailevaa tutkimusta tehtiin myös varastoinnin ja logistiikan palveluista.
Opinnäytetyön tuloksena valmistunut verkkokauppasuunnitelma pitää sisällään juuri kyseisen yrityksen tarpeisiin parhaiten vastaavat verkkokaupparatkaisut. Verkkokaupan markkinointi rajattiin tämän opinnäytetyön ulkopuolelle ja siinä voisi olla hyvä jatkotutkimuskohde. Suunnitelman pohjalta yrityksen on helppo lähteä rakentamaan omaa verkkokauppaansa ja kehittämään siten liiketoimintaansa. Opinnäytetyöstä voivat hyötyä myös muut pienyrittäjät, jotka suunnittelevat verkkokaupan perustamista, sillä vertailutaulukoiden avulla voi pohtia verkkokaupparatkaisujen hyviä ja huonoja puolia myös omista lähtökohdistaan ja tarpeistaan käsin.