PITKÄAIKAISTYÖTTÖMIEN KOKEMUKSIA DIGITUESTA : Ryhmämuotoinen tietokoneen käyttökurssi lisäsi aktiivisuutta ja osallisuuden tunnetta
Rauhamaa Nummenranta, Heidi (2020)
Rauhamaa Nummenranta, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323865
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112323865
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin helsinkiläisten pitkäaikaistyöttömien kokemuksia digituesta. Digitukea annettiin tietokoneen käyttökurssin muodossa. Tutkimuksessa selvitettiin käyttäjien kokemuksia Helsingin kaupungin työllisyyspalveluiden Digirasti-hankkeen käyttöön heidän palveluidensa kehittämiseksi.
Tutkimuksessa etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia pitkäaikaistyöttömillä on digituesta? Mitä hyötyä ja/tai haittaa digituesta on pitkäaikaistyöttömille? Tutkimus toteutettiin laadullisena ja siihen osallistui 13 helsinkiläistä pitkäaikaistyötöntä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömät kokivat digituen aktivoivaksi ja hyödylliseksi. Hyödyiksi nimettiin virkistyminen, digitaidoissa ja tietokoneen käytössä kehittyminen. Haasteita digitaitojen kehittymiselle ja käytölle olivat laitteiden ja läheisten puuttuminen. Laitteiden puuttumisen vuoksi ei toistettu opittua, joten ei kehittynyt taitoa. Läheisten puuttuminen koettiin haasteena, koska ei ollut ihmistä, keneltä kysyä tarvittaessa neuvoa.
Kokemusten laadut ovat tunteva, intuitiivinen, tietävä ja uskova. Tässä tutkimuksessa pitkäaikaistyöttömien kokemukset koostuivat eniten tiedosta ja tunteista. Tulosten perusteella pitkäaikaistyöttömät kokevat nykyisen hetken, työttömyyden, yksinäisyyden ja vähävaraisuuden, kokonaisena elämäntilanteena eikä vain osana sitä. Tästä seuraa uskomus, että digitaitojen kehittäminen kurssilla ei vaikuta työnhakuun, työllistymiseen ja työelämään. Nämä asiat olisi hyvä tunnistaa ja muistaa kohderyhmästä, kun palveluita kehitetään, jotta palvelulla on haluttu vaikuttavuus.
Tutkimuksessa etsittiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Millaisia kokemuksia pitkäaikaistyöttömillä on digituesta? Mitä hyötyä ja/tai haittaa digituesta on pitkäaikaistyöttömille? Tutkimus toteutettiin laadullisena ja siihen osallistui 13 helsinkiläistä pitkäaikaistyötöntä. Aineisto kerättiin teemahaastatteluina ja analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan pitkäaikaistyöttömät kokivat digituen aktivoivaksi ja hyödylliseksi. Hyödyiksi nimettiin virkistyminen, digitaidoissa ja tietokoneen käytössä kehittyminen. Haasteita digitaitojen kehittymiselle ja käytölle olivat laitteiden ja läheisten puuttuminen. Laitteiden puuttumisen vuoksi ei toistettu opittua, joten ei kehittynyt taitoa. Läheisten puuttuminen koettiin haasteena, koska ei ollut ihmistä, keneltä kysyä tarvittaessa neuvoa.
Kokemusten laadut ovat tunteva, intuitiivinen, tietävä ja uskova. Tässä tutkimuksessa pitkäaikaistyöttömien kokemukset koostuivat eniten tiedosta ja tunteista. Tulosten perusteella pitkäaikaistyöttömät kokevat nykyisen hetken, työttömyyden, yksinäisyyden ja vähävaraisuuden, kokonaisena elämäntilanteena eikä vain osana sitä. Tästä seuraa uskomus, että digitaitojen kehittäminen kurssilla ei vaikuta työnhakuun, työllistymiseen ja työelämään. Nämä asiat olisi hyvä tunnistaa ja muistaa kohderyhmästä, kun palveluita kehitetään, jotta palvelulla on haluttu vaikuttavuus.