Verkkosivujen visuaalinen kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Joni, Salmi (2020)
Joni, Salmi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724743
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724743
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia maalausalan yrityksen visuaalista verkkosivujen kehittämistä palvelumuotoilun keinoin. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena vahvasti asiakasnäkökulmaan keskittyen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää millaista tietoa yrityksen potentiaaliset asiakkaat haluavat verkkosivuilta löytää sekä sitä, millainen on visuaalisesti toimiva verkkosivu yrityksen potentiaalisten asiakkaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelumuotoilun tarkoitukseen sekä kerrotaan laajasti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheista. Tämän jälkeen tarkastellaan palvelumuotoilun hyötyjä yrittäjälle sekä tarkastellaan joitain palvelumuotoilussa yleisesti käytettyjä työkaluja.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimus toteutetaan palvelumuotoilun työkalujen avulla. Tähän opinnäytetyöhön kehittämistyökaluiksi valittiin yksilöhaastattelut, benchmarking sekä samankaltaisuuskaavio. Tutkimukseen haastateltiin kuutta eri henkilöä, joilta oli tavoitteena saada hyvää tietoa siitä, millaisena he kokevat visuaalisesti toimivat maalausalan verkkosivut. Lisäksi vertailtiin samalla alalla toimivien yritysten verkkosivuja, joista pyrittiin löytämään hyviä visuaalisia käytänteitä. Tutkimuksesta saadut tulokset ryhmiteltiin eri teemojen alle samankaltaisuuskaavion avulla.
Tutkimustulokset osoittavat nykypäivän kuluttajien mieltymyksiä verkkosivujen visuaalista ilmettä kohtaan. Tuloksista saatiin paljon hyvää tietoa, jota hyödyntämällä yritys pystyy rakentamaan verkkosivuistaan asiakaslähtöiset sekä palvelun eri käyttäjiä palvelevat. Tutkimustuloksista saadun tiedon avulla voidaan todeta, että verkkosivujen visuaalisen ilmeen rakentaminen palvelun loppukäyttäjät huomioiden, on liiketoiminnallisesti hyvin kannattavaa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä keskitytään palvelumuotoilun tarkoitukseen sekä kerrotaan laajasti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheista. Tämän jälkeen tarkastellaan palvelumuotoilun hyötyjä yrittäjälle sekä tarkastellaan joitain palvelumuotoilussa yleisesti käytettyjä työkaluja.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa tutkimus toteutetaan palvelumuotoilun työkalujen avulla. Tähän opinnäytetyöhön kehittämistyökaluiksi valittiin yksilöhaastattelut, benchmarking sekä samankaltaisuuskaavio. Tutkimukseen haastateltiin kuutta eri henkilöä, joilta oli tavoitteena saada hyvää tietoa siitä, millaisena he kokevat visuaalisesti toimivat maalausalan verkkosivut. Lisäksi vertailtiin samalla alalla toimivien yritysten verkkosivuja, joista pyrittiin löytämään hyviä visuaalisia käytänteitä. Tutkimuksesta saadut tulokset ryhmiteltiin eri teemojen alle samankaltaisuuskaavion avulla.
Tutkimustulokset osoittavat nykypäivän kuluttajien mieltymyksiä verkkosivujen visuaalista ilmettä kohtaan. Tuloksista saatiin paljon hyvää tietoa, jota hyödyntämällä yritys pystyy rakentamaan verkkosivuistaan asiakaslähtöiset sekä palvelun eri käyttäjiä palvelevat. Tutkimustuloksista saadun tiedon avulla voidaan todeta, että verkkosivujen visuaalisen ilmeen rakentaminen palvelun loppukäyttäjät huomioiden, on liiketoiminnallisesti hyvin kannattavaa.