Rauta- ja puutarhakaupan kehittäminen Kausalan Agrimarketissa
Helkala, Teemu (2011)
Helkala, Teemu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114983
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön kirjallisuusosiossa kerrotaan lyhyesti Agrimarketista ja Multasormesta osana Suomen Osuuskauppojen Keskuskuntaa (SOK:ta). Siinä kerrotaan Kymenlaakson Agrimarketin historiaa ja erityisesti rauta- ja maatalouskaupasta Kausalassa sekä puutarhakaupasta Multasormessa. Tämä osio luo taustaa tutkimukselle ja kertoen alueellisesta ja valtakunnallisesta tilanteesta näillä aloilla ja Kausalan Agrimarketin ja Multasormen sijoittumisesta laajaan organisaatioon.
Kirjallisuusosiossa tarkastellaan asiakastyytyväisyyskyselyiden toteuttamista ja kyselyillä saadun tiedon hyödyntämistä yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Molemmat tutkimuksen osa-alueet selvittivät asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun ja rauta-, maatalous- sekä puutarhatuotteiden valikoimiin.
Kysyttäessä palvelun laatua ja henkilökunnan ammatillista osaamista kokonaisuutena tutkimustulokset osoittivat tason olevan hyvä tai erittäin hyvä
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaat arvostavat henkilökohtaista palvelua, henkilökunnan ammattitaitoa ja kaupan sijaintia omassa kunnassa. He odottavat tulevaisuudessakin valikoimien parantamista ja henkilökunnan ammattiosaamisen lisäämistä.
Kohdennettua markkinointia ja mainontaa voidaan tehdä ”henkilökohtaisilla” kirjeillä ja sähköposteilla. Yhteismainonnan synergiaetuja kannattaa kokeilla paikallisen S-marketin kanssa.
Kirjallisuusosiossa tarkastellaan asiakastyytyväisyyskyselyiden toteuttamista ja kyselyillä saadun tiedon hyödyntämistä yrityksen toiminnan kehittämisessä.
Molemmat tutkimuksen osa-alueet selvittivät asiakkaiden tyytyväisyyttä palveluun ja rauta-, maatalous- sekä puutarhatuotteiden valikoimiin.
Kysyttäessä palvelun laatua ja henkilökunnan ammatillista osaamista kokonaisuutena tutkimustulokset osoittivat tason olevan hyvä tai erittäin hyvä
Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että asiakkaat arvostavat henkilökohtaista palvelua, henkilökunnan ammattitaitoa ja kaupan sijaintia omassa kunnassa. He odottavat tulevaisuudessakin valikoimien parantamista ja henkilökunnan ammattiosaamisen lisäämistä.
Kohdennettua markkinointia ja mainontaa voidaan tehdä ”henkilökohtaisilla” kirjeillä ja sähköposteilla. Yhteismainonnan synergiaetuja kannattaa kokeilla paikallisen S-marketin kanssa.