Radio osana uusien kotimaisten artistien promootiota : Levy-yhtiön promootiotyön kehittäminen
Kylä-Liuhala, Stella (2020)
Kylä-Liuhala, Stella
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125501
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tapaustutkimus, jossa tutkittiin radiota osana uusien kotimaisten artistien promootiota. Työn tavoitteena oli selvittää, miten levy-yhtiö voi edistää uusien kotimaisten artistien promootiota radioille parhaalla mahdollisella tavalla. Toinen työlle asetettu tavoite oli tehdä näkyväksi levy-yhtiön uusia artisteja koskeva promootioprosessi. Työn tilaaja on Universal Music Finland.
Työn tietopohja koostuu musiikin promootiosta ja radiosta osana levy-yhtiön promootioprosessia. Aihe on rajattu uuden artistin promootioon. Viitekehyksen puitteissa käsitellään myös artistibrändiä ja radioiden soittolistojen muodostumista.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja digitaalisten aineistojen dokumenttianalyysiä. Tuloksista ilmeni, että radiokanavilla soi uusien kotimaisten artistien musiikkia erittäin vähän, sillä etenkin kaupallisille kanaville uuden musiikin soittaminen on iso riski yleisön sitouttamisen kannalta. Haastatteluiden tulokset selvensivät syitä uusien artistien musiikin vähäiselle edustukselle sekä määrittivät ratkaisevia tekijöitä niiden uusien artistien kappaleille, jotka on lisätty radioiden soittolistoille. Ensisijainen soittolistapäätökseen vaikuttava tekijä on aina itse kappale, mutta levy-yhtiön tavassa esitellä kappale voi olla lopputulokseen suurikin vaikutus.
Opinnäytetyön tuloksena oli tietopohjaan ja menetelmillä kerättyyn tietoon perustuva viiden kohdan idealista, jolla tilaaja voi varmistaa edistävänsä uusien artistien promootiota radioille parhaalla mahdollisella tavalla.
Työn tietopohja koostuu musiikin promootiosta ja radiosta osana levy-yhtiön promootioprosessia. Aihe on rajattu uuden artistin promootioon. Viitekehyksen puitteissa käsitellään myös artistibrändiä ja radioiden soittolistojen muodostumista.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin haastatteluita ja digitaalisten aineistojen dokumenttianalyysiä. Tuloksista ilmeni, että radiokanavilla soi uusien kotimaisten artistien musiikkia erittäin vähän, sillä etenkin kaupallisille kanaville uuden musiikin soittaminen on iso riski yleisön sitouttamisen kannalta. Haastatteluiden tulokset selvensivät syitä uusien artistien musiikin vähäiselle edustukselle sekä määrittivät ratkaisevia tekijöitä niiden uusien artistien kappaleille, jotka on lisätty radioiden soittolistoille. Ensisijainen soittolistapäätökseen vaikuttava tekijä on aina itse kappale, mutta levy-yhtiön tavassa esitellä kappale voi olla lopputulokseen suurikin vaikutus.
Opinnäytetyön tuloksena oli tietopohjaan ja menetelmillä kerättyyn tietoon perustuva viiden kohdan idealista, jolla tilaaja voi varmistaa edistävänsä uusien artistien promootiota radioille parhaalla mahdollisella tavalla.