Tervetuloa motivaatio! : Joustavan perusopetuksen vaikutus JOPO®-oppilaiden motivaatioon Saarijärven Keskuskoululla
Kultanen, Tiia (2011)
Kultanen, Tiia
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114975
Tiivistelmä
Koulupudokkuus sekä syrjäytyminen ovat puheenaiheita, jotka ovat viime vuosina nousseet pinnalle, kun puhutaan peruskouluikäisistä oppilaista. Yhä useampi peruskouluikäinen ei saa peruskoulun päät-tötodistusta tai keskeyttää opintonsa toisen asteen opintojen alkuvaiheessa. Joustava perusopetus on yksi toimintamuoto, jolla pyritään ennalta ehkäisemään nuorten koulupudokkuutta ja syrjäytymistä. Motivaation puute on yksi tekijä, joka yhdistää JOPO®-oppilaita. Joustavan perusopetuksen moniam-matillisella yhteistyöllä ja uusilla toimintamalleilla on mahdollisuus vaikuttaa nuorten motivaatiotasoon positiivisesti. Opiskelusta pyritään tekemään vaihtelevampaa ja mielekkäämpää, sillä mielekkyys ja motivaatio kulkevat käsi kädessä.
Opinnäytetyö käsittelee joustavan perusopetuksen vaikutuksia oppilaiden motivaatiossa Saarijärvelle syksyllä perustetussa JOPO®-luokassa. Tavoitteena on kartoittaa onko joustavalla perusopetuksella motivaatiota nostava vaikutus ja mitkä elementit JOPO®ssa vaikuttavat positiivisesti motivaatiotasoon. Opinnäytetyön tilasi Saarijärven Keskuskoulu tavoitteenaan kartoittaa JOPO®n vaikuttavuutta toiminnan jatkuvuutta ajatellen. Opinnäytetyön tutkimusmateriaali kerättiin pääasiassa kyselylomakkeilla, mutta apuna käytettiin myös havainnointia ja haastattelua. Opinnäytetyö ei ole yleistettävä, sillä vastaukset koostuivat kuuden ihmisen mielipiteistä ja kokemuksista. Tutkimustuloksia voivat kuitenkin hyödyntää muut kunnat, jotka ovat aloittamassa joustavan perusopetuksen toimintaa ja kaipaavat tukea valinnalleen. Kuten Saarijärvellä, myös muissa kunnissa tutkimustani voi käyttää tukena silloin, kun kaupungin päättäjiä yritetään saada JOPO®n puolelle. Työni antaa myös vinkkejä siitä, mitä ominai-suuksia joustavasta perusopetuksesta voi siirtää muihin perusopetuksen luokkiin.
Opinnäytetyö käsittelee joustavan perusopetuksen vaikutuksia oppilaiden motivaatiossa Saarijärvelle syksyllä perustetussa JOPO®-luokassa. Tavoitteena on kartoittaa onko joustavalla perusopetuksella motivaatiota nostava vaikutus ja mitkä elementit JOPO®ssa vaikuttavat positiivisesti motivaatiotasoon. Opinnäytetyön tilasi Saarijärven Keskuskoulu tavoitteenaan kartoittaa JOPO®n vaikuttavuutta toiminnan jatkuvuutta ajatellen. Opinnäytetyön tutkimusmateriaali kerättiin pääasiassa kyselylomakkeilla, mutta apuna käytettiin myös havainnointia ja haastattelua. Opinnäytetyö ei ole yleistettävä, sillä vastaukset koostuivat kuuden ihmisen mielipiteistä ja kokemuksista. Tutkimustuloksia voivat kuitenkin hyödyntää muut kunnat, jotka ovat aloittamassa joustavan perusopetuksen toimintaa ja kaipaavat tukea valinnalleen. Kuten Saarijärvellä, myös muissa kunnissa tutkimustani voi käyttää tukena silloin, kun kaupungin päättäjiä yritetään saada JOPO®n puolelle. Työni antaa myös vinkkejä siitä, mitä ominai-suuksia joustavasta perusopetuksesta voi siirtää muihin perusopetuksen luokkiin.