Asiakastyytyväisyys ensiapupäivystyksissä : Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystys Helsingin Messukeskuksen ja Hartwall Areenan tilaisuuksissa
Turunen, Sini (2011)
Turunen, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813320
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011092813320
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Turunen, Sini. Asiakastyytyväisyys ensiapupäivystyksissä : Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystys Helsingin Messukeskuksen ja Hartwall Areenan tilaisuuksissa. Diak, Etelä, Helsinki, syksy 2011, 45 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystyspalveluun. Samalla selvitettiin, kuinka Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystyksiin laaditut laatusuositukset toteutuivat käytännössä.
Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomaketutkimuksella, jossa oli yksi avoin kysymys. Asiakastyytyväisyydestä kysyttiin 29 väittämällä ja yhdellä avoimella kysymyksellä. Väittämiin vastattiin 5-portaisella Likert-asteikolla. Kyselylomakkeita jaettiin Hartwall Areenan ja Helsingin Messukeskuksen yleisötilaisuuksissa ja -tapahtumissa lokakuusta 2010 helmikuuhun 2011.
Kyselylomakkeita palautui yhteensä 100 kappaletta, joista yksi jouduttiin hylkäämään puutteellisten vastausten vuoksi. 99 kyselylomaketta (n=99) analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmistolla. Lisäksi tarkasteltiin asiakkaiden iän ja sukupuolen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Tulokset esitettiin pääosin kuvioiden avulla. Avoimeen kysymykseen vastasi 46 asiakasta (n=46). Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Ensiapupäivystyksen asiakkaat olivat tyytyväisiä ja heidän mielestään hoito vastasi sille asetettuja laatusuosituksia. Eniten eri mieltä oltiin jatkohoidosta ja päivystyksen näkyvyydestä. Vastaajista 8 % ei mielestään saanut riittäviä kotihoito-ohjeita tai jatkohoitoa. 13 % vastaajista oli eri mieltä ensiavun näkyvyydestä alueella sekä päivystystilan löydettävyydestä tapahtuma-alueelta. Avoimen kysymyksen vastaukset olivat pääosin myönteisiä kommentteja ja kiitoksia. Lyhyiden kiitosten lisäksi kommentoitiin ensiapupäivystäjiä ja ensiaputoimintaa.
Asiasanat: Suomen Punainen Risti, ensiapu, vapaaehtoistyö, asiakastyytyväisyys
Turunen, Sini. Asiakastyytyväisyys ensiapupäivystyksissä : Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystys Helsingin Messukeskuksen ja Hartwall Areenan tilaisuuksissa. Diak, Etelä, Helsinki, syksy 2011, 45 s., 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, hoitotyön koulutusohjelma, sairaanhoitaja (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa asiakkaiden tyytyväisyydestä Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystyspalveluun. Samalla selvitettiin, kuinka Suomen Punaisen Ristin ensiapupäivystyksiin laaditut laatusuositukset toteutuivat käytännössä.
Tutkimusaineisto kerättiin kvantitatiivisella kyselylomaketutkimuksella, jossa oli yksi avoin kysymys. Asiakastyytyväisyydestä kysyttiin 29 väittämällä ja yhdellä avoimella kysymyksellä. Väittämiin vastattiin 5-portaisella Likert-asteikolla. Kyselylomakkeita jaettiin Hartwall Areenan ja Helsingin Messukeskuksen yleisötilaisuuksissa ja -tapahtumissa lokakuusta 2010 helmikuuhun 2011.
Kyselylomakkeita palautui yhteensä 100 kappaletta, joista yksi jouduttiin hylkäämään puutteellisten vastausten vuoksi. 99 kyselylomaketta (n=99) analysoitiin SPSS for Windows -ohjelmistolla. Lisäksi tarkasteltiin asiakkaiden iän ja sukupuolen vaikutusta asiakastyytyväisyyteen. Tulokset esitettiin pääosin kuvioiden avulla. Avoimeen kysymykseen vastasi 46 asiakasta (n=46). Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin kvalitatiivisella sisällönanalyysillä.
Ensiapupäivystyksen asiakkaat olivat tyytyväisiä ja heidän mielestään hoito vastasi sille asetettuja laatusuosituksia. Eniten eri mieltä oltiin jatkohoidosta ja päivystyksen näkyvyydestä. Vastaajista 8 % ei mielestään saanut riittäviä kotihoito-ohjeita tai jatkohoitoa. 13 % vastaajista oli eri mieltä ensiavun näkyvyydestä alueella sekä päivystystilan löydettävyydestä tapahtuma-alueelta. Avoimen kysymyksen vastaukset olivat pääosin myönteisiä kommentteja ja kiitoksia. Lyhyiden kiitosten lisäksi kommentoitiin ensiapupäivystäjiä ja ensiaputoimintaa.
Asiasanat: Suomen Punainen Risti, ensiapu, vapaaehtoistyö, asiakastyytyväisyys