An Investigation into the Issues Facing Effective Employee Induction : The Case of New Employee Induction at the Skanska Nordic Procurement Unit
Manninen, Annika (2011)
Manninen, Annika
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082812731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011082812731
Tiivistelmä
Tämän lopputyön tarkoituksena on ollut tutkia Skanskan Pohjoismaisen Hankintayksikön perehdyttämisprosessia ja löytää mahdolliset ongelmat uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Tutkimus täten luo pohjaa uuden tehokkaan perehdytysprosessin luomiselle Skanskan hankintayksikössä. Yleisesti ottaen tutkimus korostaa uusien työntekijöiden perehdyttämisen tärkeyttä ja nimeää osan niistä ongelmista joita yritysten ja johdon täytyy ottaa huomioon, jotta uusien työntekijöiden perehdytys olisi mahdollisimman tehokasta ja onnistunutta.
Tarve juuri tämänlaiselle tutkimustyölle syntyi, kun Skanskalla työntekijöille aiemmin teetetty kysely osoitti että työntekijät eivät olleet täysin tyytyväisiä saamaansa perehdytykseen. Lisäksi vuonna 2009 perustettu pohjoismainen hankintayksikkö koki tarvetta perehdytysprosessille, joka olisi suunniteltu nimenomaan tämän kyseisen yksikön uusille työntekijöille. Jotta tällainen prosessi saataisiin suunniteltua, on tärkeää ensin selvittää nykyinen tilanne työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 53:lle Skanskan pohjoismaisen hankintayksikön työntekijälle, jotka olivat aloittaneet Skanskalle viimeisen vuoden sisällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kysymyksiin: mitkä ovat ne asiat jotka tulee huomioida uusien työntekijöiden perehdytyksessä, mikä on nykyinen tilanne Skanskan hankintayksikön uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja mitä mahdollisia ongelmia Skanskan hankintayksikön nykyisessä perehdytysprosessissa on.
Tulokset osoittavat, että Skanskan hankintayksikön työntekijöistä osa on ollut erittäin tyytyväisiä tarjottuun perehdytykseen, kun taas osa kokee perehdytyksen olleen suhteellisen heikosti toteutettu, lisäksi pieni osa sanoo että ei ole saanut minkäänlaista perehdytystä työtehtäviinsä. Kyselystä saadut erittäin vaihtelevat tulokset paljastavat, että perehdytystä on tarjottu erittäin vaihtelevasti ja yhteisten perehdytysprosessia ohjaavien suuntaviivojen puute saattaisi olla syy siihen että kaikki esimiehet eivät ole tarjonneet yhtä kattavaa perehdytystä uusille työntekijöille. Lisäksi tutkimustulokset ilmaisevat että etenkin perehdytyssuunnitelma, mentorointi ja esimiehen paikallaolo ensimmäisenä päivänä koetaan olennaisiksi onnistuneen perehdytyksen toteuttamisessa.
Tarve juuri tämänlaiselle tutkimustyölle syntyi, kun Skanskalla työntekijöille aiemmin teetetty kysely osoitti että työntekijät eivät olleet täysin tyytyväisiä saamaansa perehdytykseen. Lisäksi vuonna 2009 perustettu pohjoismainen hankintayksikkö koki tarvetta perehdytysprosessille, joka olisi suunniteltu nimenomaan tämän kyseisen yksikön uusille työntekijöille. Jotta tällainen prosessi saataisiin suunniteltua, on tärkeää ensin selvittää nykyinen tilanne työntekijöiden näkökulmasta.
Tutkimus on toteutettu sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin 53:lle Skanskan pohjoismaisen hankintayksikön työntekijälle, jotka olivat aloittaneet Skanskalle viimeisen vuoden sisällä. Tutkimuksen tarkoituksena oli vastata kysymyksiin: mitkä ovat ne asiat jotka tulee huomioida uusien työntekijöiden perehdytyksessä, mikä on nykyinen tilanne Skanskan hankintayksikön uusien työntekijöiden perehdytyksessä ja mitä mahdollisia ongelmia Skanskan hankintayksikön nykyisessä perehdytysprosessissa on.
Tulokset osoittavat, että Skanskan hankintayksikön työntekijöistä osa on ollut erittäin tyytyväisiä tarjottuun perehdytykseen, kun taas osa kokee perehdytyksen olleen suhteellisen heikosti toteutettu, lisäksi pieni osa sanoo että ei ole saanut minkäänlaista perehdytystä työtehtäviinsä. Kyselystä saadut erittäin vaihtelevat tulokset paljastavat, että perehdytystä on tarjottu erittäin vaihtelevasti ja yhteisten perehdytysprosessia ohjaavien suuntaviivojen puute saattaisi olla syy siihen että kaikki esimiehet eivät ole tarjonneet yhtä kattavaa perehdytystä uusille työntekijöille. Lisäksi tutkimustulokset ilmaisevat että etenkin perehdytyssuunnitelma, mentorointi ja esimiehen paikallaolo ensimmäisenä päivänä koetaan olennaisiksi onnistuneen perehdytyksen toteuttamisessa.