Kartläggning av examensarbetsprocessen vid Arcada
Kiil, Thomas (2011)
Kiil, Thomas
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415328
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415328
Tiivistelmä
Detta examensarbete är gjort för ARBIT. ARBIT (Applied Research in Business and IT) är en forskningsgrupp som är integrerad med utbildningsprogrammet i företagseko-nomi vid Arcada. Olika arbetsgrupper inom Arcada har konstaterat att en källa till pro-blem med att få studerande utexaminerade inom den i studieplanen utsatta tiden är exa-mensarbetet. Syftet med examensarbetet är att utreda examensarbetsprocessen och skapa en masterprocess för hur handledningen går till inom de olika avdelningarna vid Arcada. Examensarbetsprocessen har jämförts med projektprocesser i företag. I exa-mensarbetsprocessen ingår diskussion kring de olika aktörerna, som är studeranden, handledaren och uppdragsgivaren. Dessutom redogörs för examensarbetsprocessens fyra faser. Dessa är definitions-, planerings-, genomförande- och avslutningsfasen. I processen har fokuserats på kontrollmöten, kommunikation och dokumentation. Utgå-ende från teorin och resultaten av intervjuverna med lärare från Arcadas avdelningar ekonomi, informationsteknik och media, hälsa och välfärd och energi samt materialtek-nik har jag skapat en masterprocess. This thesis is made on behalf of ARBIT. ARBIT (Applied Research in Business and IT) is a research group that is integrated with the degree program in business administration at Arcada. Various working groups within Arcada have found out that a source of problem in getting student graduated accordingly to the study plan is the thesis. The aim of this thesis is to investigate the thesis processes at various departments at Arcada and create a master process for the thesis supervision at Arcada. The thesis process has been compared to project processes which companies apply. My thesis is part of a larger project about thesis structure and supervision of students working on their thesis at Arcada. The thesis process includes discussions about the various participants, these participants are students, supervisors and external employers. Furthermore, the four phases in the thesis process are discussed, these four phases are definition, planning, implementation and final phase. Control meetings, communication and documentation are important parts of this process and are also discussed. With theory in the background combined with the results of interviews with teachers from Arcadas three departments finance, information technology and media, health and welfare, and energy has been used to create a master process.