Yrityksen laajentuminen uudelle markkina-alueelle
Kotkansalo, Arja (2011)
Kotkansalo, Arja
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415336
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tutkia yrityksen laajentumista uudelle markkina-alueelle, saada tietoa Meri-Lapin alueen toimistolaite- ja toimistotarvikealan markkinatilanteesta ja potentiaalisesta asiakaskunnasta, sekä selvittää alan palvelukykyä ja toimintaa. Markkinatutkimus auttaa kartoittamaan yrityksen tulevaisuuden kasvunäkymiä. Asiakkaiden ja heidän tarpeidensa tunteminen on yritykselle tärkeää, jotta palvelut ja tuotteet osataan suunnata oikealle kohderyhmälle.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui markkinatutkimukseen, markkinoinnin strategisen päätöksentekoon ja yrityksen toimialaan liittyvästä kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista sekä tutkimusmetodologiaan liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Webropol 2.0 kyselysovellutuksella tehtyyn kyselyyn vastasi 81 yksikköä, otoksen koon ollessa 313 kappaletta ja siten vastausprosentiksi saatiin 25,9. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa, kannattaako uuden toimistokoneita ja tarvikkeita myyvän yrityksen/toimijan laajentua Meri-Lapin alueelle. Samalla kartoitettiin, mihin palveluihin laajentuvan yrityksen kannattaa fokusoitua.
Tutkimusprosessin aikana markkinatilanne muuttui ja saatiin viitteitä siitä, että uuden toimistolaitteiden ja palveluiden toimittajan Meri-Lapin alueelle tulo olisi liiketoiminnallisesti järkevää.
Opinnäytetyön teoriaosa koostui markkinatutkimukseen, markkinoinnin strategisen päätöksentekoon ja yrityksen toimialaan liittyvästä kirjallisuudesta, aikaisemmista tutkimuksista sekä tutkimusmetodologiaan liittyvästä kirjallisuudesta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Webropol 2.0 kyselysovellutuksella tehtyyn kyselyyn vastasi 81 yksikköä, otoksen koon ollessa 313 kappaletta ja siten vastausprosentiksi saatiin 25,9. Kyselytutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja kartoittaa, kannattaako uuden toimistokoneita ja tarvikkeita myyvän yrityksen/toimijan laajentua Meri-Lapin alueelle. Samalla kartoitettiin, mihin palveluihin laajentuvan yrityksen kannattaa fokusoitua.
Tutkimusprosessin aikana markkinatilanne muuttui ja saatiin viitteitä siitä, että uuden toimistolaitteiden ja palveluiden toimittajan Meri-Lapin alueelle tulo olisi liiketoiminnallisesti järkevää.