Toteutettavuusselvitys lähiruokaa myyvälle vähittäiskaupalle
Lahti, Iiris (2011)
Lahti, Iiris
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215089
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215089
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö on toteutettavuusselvitys liikeideasta. Työssä selvitetään lähiruokaa myyvän vähittäiskaupan toimintaedellytyksiä Seinäjoella.
Toteutettavuusselvityksen tulokset perustuvat selvitystyön ja haastatteluiden pohjalta saatuihin tietoihin. Työssä on määritelty lähiruoka käsitteenä ja sen kuluttajaa hyödyttäviä ominaisuuksia on selvitetty. Työssä on hahmoteltu Etelä-Pohjanmaata niin toimintaympäristönä kuin lähiruokamaakuntana. Työssä on selvitetty liikeideaan kohdistuvaa kilpailua, kysyntää ja asiakkaita. Työ sisältää myös karkeita arvioita kustannuksista.
Selvityksen tulosten perusteella yrityksellä olisi mahdollisuuksia toimia Seinäjoella. Koska lähiruoka on vasta elinkaarensa alkuvaiheessa, ei alueen markkinoilla vielä ole vastaavaa yritystä. Kilpalu vähittäiskaupan alalla on kovaa, mutta huolellisesti ja omaleimaisesti rakennettu yrityskuva tarjoaisi vähittäiskaupalle merkittävän kilpailuedun.
Mikäli liikeideaa lähdetään jalostamaan eteenpäin, tulisi liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tehdä tarkempi selvitys asiakassegmenteistä, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä hinnoittelusta.
Toteutettavuusselvityksen tulokset perustuvat selvitystyön ja haastatteluiden pohjalta saatuihin tietoihin. Työssä on määritelty lähiruoka käsitteenä ja sen kuluttajaa hyödyttäviä ominaisuuksia on selvitetty. Työssä on hahmoteltu Etelä-Pohjanmaata niin toimintaympäristönä kuin lähiruokamaakuntana. Työssä on selvitetty liikeideaan kohdistuvaa kilpailua, kysyntää ja asiakkaita. Työ sisältää myös karkeita arvioita kustannuksista.
Selvityksen tulosten perusteella yrityksellä olisi mahdollisuuksia toimia Seinäjoella. Koska lähiruoka on vasta elinkaarensa alkuvaiheessa, ei alueen markkinoilla vielä ole vastaavaa yritystä. Kilpalu vähittäiskaupan alalla on kovaa, mutta huolellisesti ja omaleimaisesti rakennettu yrityskuva tarjoaisi vähittäiskaupalle merkittävän kilpailuedun.
Mikäli liikeideaa lähdetään jalostamaan eteenpäin, tulisi liiketoimintasuunnitelmaa laadittaessa tehdä tarkempi selvitys asiakassegmenteistä, asiakkaiden ostokäyttäytymisestä sekä hinnoittelusta.