Lapsille suunnattujen oppimispelien kehittäminen Putte Oy:n verkkosivuille
Lappalainen, Joni (2011)
Lappalainen, Joni
Oulun seudun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415399
Tiivistelmä
Putte Oy halusi kehittää sivuilleen selainpeleinä toteutettavia oppimispelejä osana interaktiivisempaa verkkosivu-hankettaan. Toiveena oli saada sivuille pelejä, jotka sisältävät Putte Possu -hahmon tuomaa positiivista mielikuvaa. Lähtökohtana oli tutkia lapsille suunnattujen oppimispelien rakennetta ja aiheeseen liittyviä aikaisempia julkaisuja. Tavoitteena oli selvittää työhön parhaiten soveltuva kehitysympäristö ja kehittää yritykselle kaksi selainpeliä.
Selainpelien valmistumisen aikaraja oli heinäkuun 2010 alussa kesäteatterissa esitetty Putte Possu ja nimien salaisuus -näytelmä. Ensimmäinen peli on 3 – 5-vuotiaille suunnattu talonrakennuspeli, jonka tarkoituksena on muotojen ja värien havainnointi sekä yhdistäminen. Toinen peli oli 5 – 7-vuotiaille suunnattu nimipeli, jonka tarkoitus oli harjoittaa aakkosten tuntemusta omaa nimeä apuna käyttäen.
Yksi keskeinen tavoite oli löytää tarkoitukseen sopiva kehitysympäristö kehitystyölle. Kyseiseen kehitystyöhön parhaiten soveltui Adobe Flash. Perusteluina valinnalle olivat käytännöllisyys, pienempi kuormitus ja ajurien ajantasaisuus.
Selvitys lapsille suunnatuista oppimispeleistä osoitti, että oppimispelit tehostavat opetusta ja oppimista. Kuten muissakin edutainment-ohjelmissa, etenkin oppimispeleissä korostuu viihteellisyyden ja hauskanpidon etu oppimisessa.
Pelit toteutettiin aikataulussa ja lisättiin yrityksen verkkosivuille heinäkuun alussa 2010.
Selainpelien valmistumisen aikaraja oli heinäkuun 2010 alussa kesäteatterissa esitetty Putte Possu ja nimien salaisuus -näytelmä. Ensimmäinen peli on 3 – 5-vuotiaille suunnattu talonrakennuspeli, jonka tarkoituksena on muotojen ja värien havainnointi sekä yhdistäminen. Toinen peli oli 5 – 7-vuotiaille suunnattu nimipeli, jonka tarkoitus oli harjoittaa aakkosten tuntemusta omaa nimeä apuna käyttäen.
Yksi keskeinen tavoite oli löytää tarkoitukseen sopiva kehitysympäristö kehitystyölle. Kyseiseen kehitystyöhön parhaiten soveltui Adobe Flash. Perusteluina valinnalle olivat käytännöllisyys, pienempi kuormitus ja ajurien ajantasaisuus.
Selvitys lapsille suunnatuista oppimispeleistä osoitti, että oppimispelit tehostavat opetusta ja oppimista. Kuten muissakin edutainment-ohjelmissa, etenkin oppimispeleissä korostuu viihteellisyyden ja hauskanpidon etu oppimisessa.
Pelit toteutettiin aikataulussa ja lisättiin yrityksen verkkosivuille heinäkuun alussa 2010.