Vanhempien ohjaus nuoren tullessa nuorisopsykiatriselle osastolle
Hoikkala, Jenna (2011)
Hoikkala, Jenna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415493
Tiivistelmä
Nuorisopsykiatrinen osasto 5 kuuluu Kainuun maakunta-kuntayhtymän perhepalveluiden alaisuuteen. Osastolla tutkitaan ja hoidetaan Kainuun alueen 13–17-vuotiaita nuoria. Nuorilla voi olla taustallaan erilaisia elämänvaikeuksia tai ongelmia selvitä päivittäisistä toiminnoistaan.
Opinnäytetyön aihe nousi työelämän tarpeesta. Osastolla 5 halutaan panostaa kokonaisvaltaiseen hoitoon ja hoidon laadun kehittämiseen. Yksi tärkeä osa hoitoa on nuoren perhe. Vanhemmat halutaan saada tiiviisti mukaan osaksi hoitoa, jonka edellytyksenä on vanhempien laadukas ohjaus. Osaston toiminnasta ja tavoista on kerrottu vanhemmille nuoren tullessa osastolle, jonka lisäksi vanhemmat ovat saaneet mukaansa osaston yleisen esitteen paperimuodossa. Tässä esitteessä ei kuitenkaan ole kerrottu osaston hoitomuodoista tai käytänteistä. Nämä voivatkin jäädä vanhemmille epäselviksi. Osastolla on tunnistettu tarve saada käyttöön kirjallinen ohje, joka tukee hoitajien antamaa ohjausta hoitomuodoista ja osaston käytänteistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista on onnistunut vanhempien ohjaus nuorisopsykiatrisella osastolla, ja millaisia tarpeita vanhemmilla on ohjaukseen liittyen. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kirjallinen ohje nuorisopsykiatrisen osaston potilaiden vanhemmille. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea vanhempien tarkoituksenmukaista ohjausta lopullisen tuotteen avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui nuoruusiästä, nuorten mielenterveyshäiriöistä, nuorisopsykiatrisesta osastohoidosta, osaston 5 toiminnasta ja ohjauksesta hoitotyössä. Opinnäytetyöhön haettiin myös omaisten kokemuksia ohjauksesta psykiatrisilla osastoilla tehdyistä tutkimuksista. Prosessia ohjaavat kysymykset olivat:
1. Mikä on merkityksellistä vanhempien ohjauksessa? 2. Millaisia ongelmia on havaittu vanhempien ohjauksessa? 3. Millainen ohjausmateriaali tukee ja motivoi vanhempia osallistumaan nuoren hoitoon?
Osaston kokemusten, teoriatiedon ja tutkimuksista nousseiden omaisten tarpeiden pohjalta kehitettiin opinnäytetyön lopullinen tuote, eli kirjallinen ohje vanhemmille. Ohje sisältää tiivistettyä ja ymmärrettävää tietoa nuoruusiästä, osaston hoitomuodoista ja vanhempia koskevista osaston käytänteistä. Ohje tulee nuorisopsykiatrisen osaston henkilökunnan antaman ohjauksen tueksi, ja se annetaan potilaiden vanhemmille osaston esittelyvaiheessa. Prosessin aikana jatkotutkimusehdotukseksi nousi vanhempien ohjauskokemusten selvittäminen nuorisopsykiatrisella osastolla.
Opinnäytetyön aihe nousi työelämän tarpeesta. Osastolla 5 halutaan panostaa kokonaisvaltaiseen hoitoon ja hoidon laadun kehittämiseen. Yksi tärkeä osa hoitoa on nuoren perhe. Vanhemmat halutaan saada tiiviisti mukaan osaksi hoitoa, jonka edellytyksenä on vanhempien laadukas ohjaus. Osaston toiminnasta ja tavoista on kerrottu vanhemmille nuoren tullessa osastolle, jonka lisäksi vanhemmat ovat saaneet mukaansa osaston yleisen esitteen paperimuodossa. Tässä esitteessä ei kuitenkaan ole kerrottu osaston hoitomuodoista tai käytänteistä. Nämä voivatkin jäädä vanhemmille epäselviksi. Osastolla on tunnistettu tarve saada käyttöön kirjallinen ohje, joka tukee hoitajien antamaa ohjausta hoitomuodoista ja osaston käytänteistä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaista on onnistunut vanhempien ohjaus nuorisopsykiatrisella osastolla, ja millaisia tarpeita vanhemmilla on ohjaukseen liittyen. Tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa kirjallinen ohje nuorisopsykiatrisen osaston potilaiden vanhemmille. Opinnäytetyön tavoitteena on tukea vanhempien tarkoituksenmukaista ohjausta lopullisen tuotteen avulla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui nuoruusiästä, nuorten mielenterveyshäiriöistä, nuorisopsykiatrisesta osastohoidosta, osaston 5 toiminnasta ja ohjauksesta hoitotyössä. Opinnäytetyöhön haettiin myös omaisten kokemuksia ohjauksesta psykiatrisilla osastoilla tehdyistä tutkimuksista. Prosessia ohjaavat kysymykset olivat:
1. Mikä on merkityksellistä vanhempien ohjauksessa? 2. Millaisia ongelmia on havaittu vanhempien ohjauksessa? 3. Millainen ohjausmateriaali tukee ja motivoi vanhempia osallistumaan nuoren hoitoon?
Osaston kokemusten, teoriatiedon ja tutkimuksista nousseiden omaisten tarpeiden pohjalta kehitettiin opinnäytetyön lopullinen tuote, eli kirjallinen ohje vanhemmille. Ohje sisältää tiivistettyä ja ymmärrettävää tietoa nuoruusiästä, osaston hoitomuodoista ja vanhempia koskevista osaston käytänteistä. Ohje tulee nuorisopsykiatrisen osaston henkilökunnan antaman ohjauksen tueksi, ja se annetaan potilaiden vanhemmille osaston esittelyvaiheessa. Prosessin aikana jatkotutkimusehdotukseksi nousi vanhempien ohjauskokemusten selvittäminen nuorisopsykiatrisella osastolla.