Traumojen huomioiminen nuorisopsykiatrisessa hoitotyössä sairaanhoitajien kokemana
Rautiainen, Sanna; Heinilä, Liisi (2011)
Rautiainen, Sanna
Heinilä, Liisi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415375
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415375
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata nuoren traumataustaisen asiakkaan hoitotyötä sairaanhoitajien kokemana nuorisopsykiatrian avohoidon yksikössä. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lapsuuden trauman vaikutuksista myöhemmin ilmenneisiin mielenterveys-ongelmiin ja tuoda näkyväksi sairaanhoitajien kokemuksia trauman tunnistamisesta mielenterveysongelmien taustalta sekä sen huomioimisesta hoitotyössä.
Aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten mukaan lapsuuden traumakokemuksilla on vaikutusta nuorten mielenterveysongelmien kehittymiseen. Trauman tunnistamiseen voidaan käyttää erilaisia haastattelulomakkeita, joiden avulla voidaan helpottaa keskus-telua ja asioiden puheeksi ottamista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonan-tajina oli kolme nuorisopsykiatrian avohoidon yksikössä työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluina. Saatu aineisto analysoitiin aineistoläh-töistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajien kokemuksen mukaan traumakokemuksilla voi olla yhteys nuoren mielenterveysongelmien syntyyn. Hoitajien käyttämiä keinoja trau-man tunnistamiseen olivat keskustelut, haastattelulomakkeet, nuoren havainnointi sekä esitietoihin ja perheeseen tutustuminen. Hyvän yhteistyösuhteen luomista pidettiin tär-keänä. Turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen saavuttaminen koettiin mahdollistavan trauman käsittelemisen hoitosuhteessa. Trauman käsitteleminen vaatii aikaa ja tapahtuu nuoren ehdoilla. Mielenterveysongelman taustalta löytynyt trauma vaikuttaa hoidon suunnitteluun ja jatkohoidon järjestämiseen. Nuoren hoito suunnitellaan moniammatilli-sena yhteistyönä hoitotiimissä.
Hyvän yhteistyösuhteen luomista pidettiin tärkeänä, jotta traumasta keskusteleminen ja trauma kokemuksen käsittely on mahdollista. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää mitä keinoja hoitajat käyttävät luottamuksen saavuttamiseen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen.
Aikaisempien aiheeseen liittyvien tutkimusten mukaan lapsuuden traumakokemuksilla on vaikutusta nuorten mielenterveysongelmien kehittymiseen. Trauman tunnistamiseen voidaan käyttää erilaisia haastattelulomakkeita, joiden avulla voidaan helpottaa keskus-telua ja asioiden puheeksi ottamista.
Opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tiedonan-tajina oli kolme nuorisopsykiatrian avohoidon yksikössä työskentelevää sairaanhoitajaa. Aineiston keruu toteutettiin teemahaastatteluina. Saatu aineisto analysoitiin aineistoläh-töistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tuloksista ilmeni, että sairaanhoitajien kokemuksen mukaan traumakokemuksilla voi olla yhteys nuoren mielenterveysongelmien syntyyn. Hoitajien käyttämiä keinoja trau-man tunnistamiseen olivat keskustelut, haastattelulomakkeet, nuoren havainnointi sekä esitietoihin ja perheeseen tutustuminen. Hyvän yhteistyösuhteen luomista pidettiin tär-keänä. Turvallisen ilmapiirin ja luottamuksen saavuttaminen koettiin mahdollistavan trauman käsittelemisen hoitosuhteessa. Trauman käsitteleminen vaatii aikaa ja tapahtuu nuoren ehdoilla. Mielenterveysongelman taustalta löytynyt trauma vaikuttaa hoidon suunnitteluun ja jatkohoidon järjestämiseen. Nuoren hoito suunnitellaan moniammatilli-sena yhteistyönä hoitotiimissä.
Hyvän yhteistyösuhteen luomista pidettiin tärkeänä, jotta traumasta keskusteleminen ja trauma kokemuksen käsittely on mahdollista. Jatkotutkimusaiheena voisi selvittää mitä keinoja hoitajat käyttävät luottamuksen saavuttamiseen ja turvallisen ilmapiirin luomiseen.