Kausiluontoisen työn henkilöstöhaasteet ja niiden kohtaaminen : case Touring Cars Finland Oy
Koivula, Mari (2011)
Koivula, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515521
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa kausiluontoiselle työlle ominaisia henkilöstöhaasteita ja tutkia niitä keinoja, joilla nämä haasteet voidaan kohdata ja saada muutettua yrityksen voimavaroiksi. Työhön sisältyvän kyselytutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa Touring Cars Finland Oy:n kausihenkilöstön kokemuksia ja mielipiteitä kauden 2011 ajalta sekä antaa saatujen tulosten ja teorian pohjalta kehitysideoita toiminnan parantamiseksi jatkossa.
Tietoa hankittiin lukemalla kirjallisuutta perehdyttämiseen, motivointiin, sitouttamiseen, sisäiseen viestintään ja kyselyn toteuttamiseen liittyen. Aineisto kerättiin kausihenkilöstölle tehdyllä kyselyllä, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tämän avulla saatiin kerättyä niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tietoa analysointia varten. Lisäksi tietoa kerättiin esittämällä kysymyksiä yrityksen vakituiselle henkilöstölle.
Tulokset osoittivat kausihenkilöstön olevan pääsääntöisesti tyytyväistä yrityksen järjestämään perehdytykseen. Kausihenkilöstön motivaatio ja sitoutuminen olivat suhteellisen korkealla tasolla, ja yritys on onnistunut henkilöstöstrategiansa toteuttamisessa hyvin. Saatujen tulosten perusteella eniten kehittämistä löytyi sisäisen viestinnän toteuttamisessa.
Tulosten ja teorian pohjalta on laadittu kehittämisideoita, jotka kohdentuvat perehdyttämiseen, palaverikäytäntöön ja kirjatun palkitsemiskulttuurin luomiseen. Pienellä panostuksella kehitysideat ovat helposti toteutettavissa yrityksessä.
Tietoa hankittiin lukemalla kirjallisuutta perehdyttämiseen, motivointiin, sitouttamiseen, sisäiseen viestintään ja kyselyn toteuttamiseen liittyen. Aineisto kerättiin kausihenkilöstölle tehdyllä kyselyllä, joka sisälsi strukturoituja ja avoimia kysymyksiä. Tämän avulla saatiin kerättyä niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivistakin tietoa analysointia varten. Lisäksi tietoa kerättiin esittämällä kysymyksiä yrityksen vakituiselle henkilöstölle.
Tulokset osoittivat kausihenkilöstön olevan pääsääntöisesti tyytyväistä yrityksen järjestämään perehdytykseen. Kausihenkilöstön motivaatio ja sitoutuminen olivat suhteellisen korkealla tasolla, ja yritys on onnistunut henkilöstöstrategiansa toteuttamisessa hyvin. Saatujen tulosten perusteella eniten kehittämistä löytyi sisäisen viestinnän toteuttamisessa.
Tulosten ja teorian pohjalta on laadittu kehittämisideoita, jotka kohdentuvat perehdyttämiseen, palaverikäytäntöön ja kirjatun palkitsemiskulttuurin luomiseen. Pienellä panostuksella kehitysideat ovat helposti toteutettavissa yrityksessä.