7.-9.-luokkalaisten nuorten terveys- ja häiriökäyttäytyminen
Laakso, Anna-Mari; Seitala, Jenni (2011)
Laakso, Anna-Mari
Seitala, Jenni
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415410
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112415410
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää Mynämäen 7.-9.-luokkalaisten nuorten terveyskäyttäytymistä ja terveyteen liittyviä haasteita. Lisäksi tutkitaan, miten häiriökäyttäytyminen ilmenee ja minkälaisia käsityksiä 7.-9.-luokkalaisilla nuorilla on vanhempien roolista. Tutkimuksessa halutaan myös selvittää, minkälaisia ideoita Mynämäen nuorilla on vähentää häiriökäyttäytymistä.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mynämäki-hankkeen kanssa. Hankkeen lähtökohtana oli huolestuminen nuorten hyvinvoinnista ja terveyskäyttäytymisestä. Mynämäellä on ollut myös lisääntynyttä nuorten koululaisten alkoholinkäyttöä, ilkivaltaa sekä muuta häiriökäyttäytymistä, mitä halutaan selvittää. Tutkimusaineisto kerättiin Internet-kyselyn avulla. Kyselylomake koostui 74 kysymyksestä, jotka olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä. Aineisto analysoitiin PASW-tilasto-ohjelman avulla. Kyselyyn vastanneita oli 166 yläkouluikäistä, jolloin vastausprosentti oli 50,2.
Nuorilla oli jokaisella terveyskäyttäytymisen osa-alueella sekä hyviä että huonoja puolia. Muun muassa suurin osa oppilaista piti terveydentilaansa ja mielialaansa melko hyvänä, useat söivät koululounaan päivittäin, useammat liikkuivat hengästyen ja hikoillen viikottain ja päihteiden säännöllinen käyttö oli melko vähäistä. Oli myös oppilaita, jotka eivät syöneet aamupalaa koulupäivinä, käyttivät huumausaineita pieniä määriä, tekivät ilkivallantekoja jossain määrin ja myös nuorten oireiluja, erityisesti päänsärkyä ja niska- ja hartiaoireita, oli monilla. Tuloksissa kävi ilmi, että pähteiden käyttö oli yhteydessä koulumenestykseen ja kaverit vaikuttivat päihteiden käyttöön. Myös kouluviihtyvyys huonontui koulukiusaamisen vuoksi. Tutkimuksessa tuli erityisesti esille, että nuorten ja heidän huoltajiensa yhteistyötä tulisi kehittää. Tämän kehittämiseksi koulun ja kodin yhteistyön tulisi olla tiiviimpää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa terveydenhoitotyötä Mynämäen koulussa ja myös koko kunnan yhteisten sääntöjen laatimisessa häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi. Koulun sisällä henkilökunta voi hyödyntää tuloksia sekä omassa työskentelyssä että koko kouluyhteisön hyväksi. Jatkossa olisi hyödyllistä tehdä seurantatutkimuksia Mynämäen yläkouluikäisille. Esimerkiksi vuoden kuluttua voitaisiin tehdä uusi tutkimus, jolloin voitaisiin seurata yläkouluikäisten terveyskäyttäytymisen muutoksia.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Mynämäki-hankkeen kanssa. Hankkeen lähtökohtana oli huolestuminen nuorten hyvinvoinnista ja terveyskäyttäytymisestä. Mynämäellä on ollut myös lisääntynyttä nuorten koululaisten alkoholinkäyttöä, ilkivaltaa sekä muuta häiriökäyttäytymistä, mitä halutaan selvittää. Tutkimusaineisto kerättiin Internet-kyselyn avulla. Kyselylomake koostui 74 kysymyksestä, jotka olivat pääasiassa monivalintakysymyksiä. Aineisto analysoitiin PASW-tilasto-ohjelman avulla. Kyselyyn vastanneita oli 166 yläkouluikäistä, jolloin vastausprosentti oli 50,2.
Nuorilla oli jokaisella terveyskäyttäytymisen osa-alueella sekä hyviä että huonoja puolia. Muun muassa suurin osa oppilaista piti terveydentilaansa ja mielialaansa melko hyvänä, useat söivät koululounaan päivittäin, useammat liikkuivat hengästyen ja hikoillen viikottain ja päihteiden säännöllinen käyttö oli melko vähäistä. Oli myös oppilaita, jotka eivät syöneet aamupalaa koulupäivinä, käyttivät huumausaineita pieniä määriä, tekivät ilkivallantekoja jossain määrin ja myös nuorten oireiluja, erityisesti päänsärkyä ja niska- ja hartiaoireita, oli monilla. Tuloksissa kävi ilmi, että pähteiden käyttö oli yhteydessä koulumenestykseen ja kaverit vaikuttivat päihteiden käyttöön. Myös kouluviihtyvyys huonontui koulukiusaamisen vuoksi. Tutkimuksessa tuli erityisesti esille, että nuorten ja heidän huoltajiensa yhteistyötä tulisi kehittää. Tämän kehittämiseksi koulun ja kodin yhteistyön tulisi olla tiiviimpää. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa terveydenhoitotyötä Mynämäen koulussa ja myös koko kunnan yhteisten sääntöjen laatimisessa häiriökäyttäytymisen vähentämiseksi. Koulun sisällä henkilökunta voi hyödyntää tuloksia sekä omassa työskentelyssä että koko kouluyhteisön hyväksi. Jatkossa olisi hyödyllistä tehdä seurantatutkimuksia Mynämäen yläkouluikäisille. Esimerkiksi vuoden kuluttua voitaisiin tehdä uusi tutkimus, jolloin voitaisiin seurata yläkouluikäisten terveyskäyttäytymisen muutoksia.