Riemuloman markkinointi : Wasalandian ja Tropiclandian markkinointikanavien tehokkuus
Kniivilä, Elina (2011)
Kniivilä, Elina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515588
Tiivistelmä
Tutkimuksen toimeksiantaja oli huvipuisto Wasalandian toimitusjohtaja Tuomas Luukkonen. Wasalandian ja Tropiclandian yksi kesän lomapaketin on nimeltään Riemuloma. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mistä Riemuloman ostajat ovat saaneet tietonsa kyseessä olevasta lomapaketista ja kuinka he normaalisti käyttävät eri medioita. Olen kerännyt teoriaa markkinoinnista ja tutkimusmenetelmien ominaisuuksista sekä niiden käytöstä. Olen kuvaillut ja kvantitatiivisen tutkimuksen menetelmiä ja erityisesti kyselylomakemenetelmää sekä kvalitatiivista menetelmää haastattelun muodossa. Käytin kyselylomaketutkimusta Wasalandiassa, josta keräsin 154 vastausta. Olin itse huvipuistossa jakamassa ja vastaanottamassa lomakkeita. Lomakkeita ei siis saanut muualta kuin minulta. Tropiclandiassa haastattelin lomapaketin ostaneita saaden 12 vastausta. Poimin haastateltavat vastaanotosta. Tutkimuksesta saatiin selville vahvimmat markkinointikanavat niin, että osataan sovittaa mainoksia seuraavalle kaudelle. Tutkimuksen kautta selvisivät myös ne kanavat, joita käytetään ja millä lailla ja mihin aikaan. Radiokanavista kysyin suoraan kanavaa ja television puolelta selvitin, mitkä ohjelmat ovat suosittuja ja tein analyysin sitä kautta. Kyselin myös lehtien seuraamisesta. Selvitin myös hieman muita syitä, jotka vaikuttavat Riemuloman ostoon.