Sosiaalinen media osana Matka Mäkelä Oy:n markkinointia
Oksanen, Nelli; Mäki-Ikola, Anne (2011)
Oksanen, Nelli
Mäki-Ikola, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112515590
Tiivistelmä
Työ oli toimeksianto keuruulaiselta matkatoimisto Matka Mäkelä Oy:ltä. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitä sosiaalisia medioita yrityksen kannattaisi käyttää ja kuinka niitä tulisi hyödyntää. Tutkimus oli kvantitatiivinen kyselytutkimus, jota jaettiin ainoastaan sähköisesti. Otos pyrittiin rajaamaan Matka Mäkelä Oy:n asiakkaisiin, jotka olivat jo mukana sosiaalisessa mediassa. Vastauksia saatiin yhteensä 151 kappaletta, joka oli tarpeeksi suuri määrä luotettavaan tutkimustulokseen.
Tutkimuslomake laadittiin käyttäen apuna sosiaalisen median, matkailumarkkinoinnin ja internet-markkinoinnin määritelmiä. Analyysimenetelmänä toimi Tixel, jonka avulla muodostettiin kuviot havainnollistamaan tuloksia.
Tutkimus osoitti sosiaalisen median olevan oivallinen vaihtoehto perinteisen markkinoinnin rinnalla Matka Mäkelä Oy:lle. 24 % vastanneista oli nähnyt yrityksen mainontaa Facebookin välityksellä, ja 38 % haluaisi vastaanottaa mainontaa mieluiten sosiaalisen median välityksellä. Sosiaalisen median palveluista käytettiin eniten Facebookia ja YouTubea sekä luettiin blogeja ja keskustelupalstoja. Yli puolet oli jonkin verran kiinnostuneita jakamaan omia ja seuraamaan muiden kokemuksia Matka Mäkelä Oy:stä sosiaalisen median välityksellä.
Tutkimuksen mukaan Matka Mäkelä Oy:n kannattaa kehittää Facebookin rinnalle keskustelupalsta omille sivuilleen sekä aloittaa yritysblogin kirjoittaminen. Näitä palveluita apuna käyttäen yrityksen olisi hyvä tiedottaa linja-aikatauluista, omantuotannon matkoista sekä ajankohtaisista asioista. Facebook-sivuille yrityksen kannattaa lisätä kuvia omantuotannon matkoistaan sekä tiedottaa palvelun kautta muista käyttämistään sosiaalisista medioista.
Tutkimuslomake laadittiin käyttäen apuna sosiaalisen median, matkailumarkkinoinnin ja internet-markkinoinnin määritelmiä. Analyysimenetelmänä toimi Tixel, jonka avulla muodostettiin kuviot havainnollistamaan tuloksia.
Tutkimus osoitti sosiaalisen median olevan oivallinen vaihtoehto perinteisen markkinoinnin rinnalla Matka Mäkelä Oy:lle. 24 % vastanneista oli nähnyt yrityksen mainontaa Facebookin välityksellä, ja 38 % haluaisi vastaanottaa mainontaa mieluiten sosiaalisen median välityksellä. Sosiaalisen median palveluista käytettiin eniten Facebookia ja YouTubea sekä luettiin blogeja ja keskustelupalstoja. Yli puolet oli jonkin verran kiinnostuneita jakamaan omia ja seuraamaan muiden kokemuksia Matka Mäkelä Oy:stä sosiaalisen median välityksellä.
Tutkimuksen mukaan Matka Mäkelä Oy:n kannattaa kehittää Facebookin rinnalle keskustelupalsta omille sivuilleen sekä aloittaa yritysblogin kirjoittaminen. Näitä palveluita apuna käyttäen yrityksen olisi hyvä tiedottaa linja-aikatauluista, omantuotannon matkoista sekä ajankohtaisista asioista. Facebook-sivuille yrityksen kannattaa lisätä kuvia omantuotannon matkoistaan sekä tiedottaa palvelun kautta muista käyttämistään sosiaalisista medioista.