Hämeen ammatti-instituutin aikuisopiskelijoiden opintojen keskeyttämisen syyt
Tiilola, Antti; Vähätalo, Niina (2011)
Tiilola, Antti
Vähätalo, Niina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112715757
Tiivistelmä
Kehittämishankkeella kartoitettiin Hämeen ammatti-instituutin Evon yksikön tutkintoon johtavaan aikuiskoulutukseen osallistuneiden, mutta opinnot keskeyttäneiden, tuntemuksia ja kokemuksia koulutuksesta, sekä keskeyttämisen syiden taustoja. Valmistumisprosentit ovat olleet huonoja koko tarkastelulla ajanjaksolla ja se vaikuttaa osaltaan myös taloudelliseen tilanteeseen Hämeen ammatti-instituutissa.
Aikuiskoulutus on alkanut Evolla vuonna 2001. Kohderyhmäksi valittiin 2004–2010 aloittaneet aikuisopiskelijat. Kartoitus tehtiin puhelinhaastatteluna, jolla selvitettiin opintojen keskeytymisen syitä, kokemuksia opetuksen laadusta sekä opiskeluun liittyvistä tukitoimista. Tutkimuksessa opintonsa keskeyttäneet opiskelijat jaettiin kahteen ryhmään. Tutkimusta aloitettaessa oletettiin, että keskeyttämisen syyt vaihtelevat alle ja yli 50 opintoviikon kertymillä.
Tutkittujen ryhmien välillä ei havaittu selkeitä eroja, miksi opinnot keskeytyivät. Merkittävimpiä syitä keskeyttää opinnot olivat työ ja perhekiireet sekä oman motivaation laskeminen. Vastauksissa korostui tarve opintojen ohjauksen, erityisesti henkilökohtaisen ohjauksen tarve.
Aikuisopiskelijoiden ajasta ja jaksamisesta on kilpailemassa moni asia. Oletus, jossa jokainen aikuisopiskelija on itseohjautuva, ei pidä paikkaansa. Henkilöstä riippuen jokainen aikuisopiskelija tarvitsee vaihtelevan määrän tukea opettajilta ryhmänohjaajilta, koulutusohjelmapäälliköltä sekä opintosihteeriltä, jotta opinnot johtavat valmistumiseen. Etätehtävien tekemisen avustamiseen, tehtävien ja kurssien ajantasaiseen arviointiin, palautteen antamiseen sekä opintojen ohjaukseen on panostettu koko ajan ja se näkyy valmistuneiden opiskelijoiden määrissä.
Aikuiskoulutus on alkanut Evolla vuonna 2001. Kohderyhmäksi valittiin 2004–2010 aloittaneet aikuisopiskelijat. Kartoitus tehtiin puhelinhaastatteluna, jolla selvitettiin opintojen keskeytymisen syitä, kokemuksia opetuksen laadusta sekä opiskeluun liittyvistä tukitoimista. Tutkimuksessa opintonsa keskeyttäneet opiskelijat jaettiin kahteen ryhmään. Tutkimusta aloitettaessa oletettiin, että keskeyttämisen syyt vaihtelevat alle ja yli 50 opintoviikon kertymillä.
Tutkittujen ryhmien välillä ei havaittu selkeitä eroja, miksi opinnot keskeytyivät. Merkittävimpiä syitä keskeyttää opinnot olivat työ ja perhekiireet sekä oman motivaation laskeminen. Vastauksissa korostui tarve opintojen ohjauksen, erityisesti henkilökohtaisen ohjauksen tarve.
Aikuisopiskelijoiden ajasta ja jaksamisesta on kilpailemassa moni asia. Oletus, jossa jokainen aikuisopiskelija on itseohjautuva, ei pidä paikkaansa. Henkilöstä riippuen jokainen aikuisopiskelija tarvitsee vaihtelevan määrän tukea opettajilta ryhmänohjaajilta, koulutusohjelmapäälliköltä sekä opintosihteeriltä, jotta opinnot johtavat valmistumiseen. Etätehtävien tekemisen avustamiseen, tehtävien ja kurssien ajantasaiseen arviointiin, palautteen antamiseen sekä opintojen ohjaukseen on panostettu koko ajan ja se näkyy valmistuneiden opiskelijoiden määrissä.