Formula SAE -kilpa-auton pyöräntuennan osat ja jarrujärjestelmä
Ristelä, Teemu (2009)
Ristelä, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083755
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200906083755
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli suunnitella Metropolia Ammattikorkeakoulun Formula SAE -kilpa-auton pyöräntuennan osia ja jarrujärjestelmä. Tavoitteena oli suunnitella jousittamattomalta massaltaan kevyt ja jäykkä pyöräntuennan ulkopää, joka olisi rakenteellisien ratkaisujensa ansiosta helppo huoltaa ja ylläpitää.
Koska jarrujärjestelmän mitoitusperiaatteet on käyty läpi jo aikaisemmin valmistuneissa insinööritöissä, keskitytään tässä työssä kevyemmän ja paremmin huollettavan järjestelmän suunnitteluun ja toteutukseen sekä uudenlaisen jarrutasapainonsäätömenetelmään.
Ensin käydään läpi koko auton suunnittelulle asetetut tavoitteet. Tämän jälkeen pureudutaan Formula SAE -sarjan sääntöjen asettamiin raja-arvoihin. Seuraavaksi käydään läpi pyöräntuennan tehtävät yleensä sekä HPF008-auton pyöräntuennan osien suunnittelu- ja valmistusprosessi.
Tämän jälkeen luodaan katsaus ajoneuvon jarrujärjestelmän tehtäviin yleensä, jonka jälkeen käydään läpi jarrujärjestelmän suunnittelu.
Lopussa kerrataan testikausi ja kilpailumenestys Formula SAE 2008 -kilpailussa. Viimeiseksi kerrotaan suunnittelun onnistuminen ja pohditaan mahdollisia parannuskohteita.
Kilpa-auton suunnittelussa onnistuttiin hyvin ja asetetut tavoitteet auton painonsäästön suhteen saavutettiin. Sekä pyöräntuennan osat että jarrujärjestelmä toimi pääasiassa luotettavasti.
Koska jarrujärjestelmän mitoitusperiaatteet on käyty läpi jo aikaisemmin valmistuneissa insinööritöissä, keskitytään tässä työssä kevyemmän ja paremmin huollettavan järjestelmän suunnitteluun ja toteutukseen sekä uudenlaisen jarrutasapainonsäätömenetelmään.
Ensin käydään läpi koko auton suunnittelulle asetetut tavoitteet. Tämän jälkeen pureudutaan Formula SAE -sarjan sääntöjen asettamiin raja-arvoihin. Seuraavaksi käydään läpi pyöräntuennan tehtävät yleensä sekä HPF008-auton pyöräntuennan osien suunnittelu- ja valmistusprosessi.
Tämän jälkeen luodaan katsaus ajoneuvon jarrujärjestelmän tehtäviin yleensä, jonka jälkeen käydään läpi jarrujärjestelmän suunnittelu.
Lopussa kerrataan testikausi ja kilpailumenestys Formula SAE 2008 -kilpailussa. Viimeiseksi kerrotaan suunnittelun onnistuminen ja pohditaan mahdollisia parannuskohteita.
Kilpa-auton suunnittelussa onnistuttiin hyvin ja asetetut tavoitteet auton painonsäästön suhteen saavutettiin. Sekä pyöräntuennan osat että jarrujärjestelmä toimi pääasiassa luotettavasti.